Binnekort ga ik voor het eerst vliegen naar Curacao..Wat neem je mee in je handbagage.Graag tips.

bv hoe kom je op schiphol, wat en hoeveel handbagage, wat doe je al die tijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
5.5K

Het beste antwoord

Hoe je op Schiphol komt? Trein is goede, maar het kan zijn dat je vliegtijden dusdanig beroerd zijn dat een trein niet voorhanden is. In dat geval kun je proberen of iemand je kan brengen, of je kunt je aanmelden bij één van die goedkope parkeer-aanbieders in de buurt van Schiphol (bijvoorbeeld: http://www.park2fly.nl/). Je brengt je auto daar naar toe, zij brengen je naar Schiphol en halen je na terugkomst op en brengen je weer naar je auto.

Handbagage:
Paspoort, creditcard, geld etc.
Tip: Het kan altijd voorkomen dat je koffer zoekraakt en met een andere vlucht meekomt. Zorg er daarom voor dat je wat toiletspulletjes en een extra set ondergoed in je handbagage hebt (nagelknippertje / vijl kan probleem opleveren, haal die eruit).
Qua vloeistoffen: Maximum inhoud vloeistoffen: 100 ml (let op: dit geldt ook voor tandpasta). Je mag wel meerdere flesjes van 100 ml meenemen. Mijn ervaring is dat ze niet altijd zo streng zijn... ik was de eerste keer vergeten dat het maar 100ml mocht zijn. Ze hebben mijn lenzenvloeistof van 150ml toegestaan.

De lucht in een vliegtuig is erg droog, je zult ongetwijfeld dorst krijgen. Nu kun je wel telkens een glaasje water vragen (of kopen, al naar gelang of je charter of lijnvlucht vliegt), maar je voelt je op een gegeven moment ongemakkelijk. Hiervoor heb ik een tip: Op Schiphol bevindt zich een klein supermarktje (mocht je het niet kunnen vinden, vraag het even bij de informatie). Hier kun je wat anderhalve liter flessen water (of frisdrank, maar geloof me, water is beter) kopen. Dit wordt voor je in een plastic zak gestopt en die zak wordt dichtgesealed, waardoor je hem mee mag nemen aan boord (ja, de hele inhoud).

Wat te doen in het vliegtuig: Regelmatig de benen strekken is belangrijk voor je bloedsomloop.
De meeste maatschappijen bieden gratis inflight entertainment, waarmee je een film kunt kijken/ muziek kunt luisteren. Als je van lezen houdt neem dan een boek mee.
Aangezien je met het licht meevliegt, zal je dag nogal lang zijn, dus is het slim wat rust te nemen. In dat geval slaap je lekkerder als je naast het raam zit.
1) Er hoeft niet steeds iemand langs je heen als die persoon naar het toilet moet
2) je kunt lekker tegen het raam aanleunen.
Nadeel is uiteraard dat je telkens anderen lastig moet vallen als jij naar de wc moet en dat je minder beenruimte hebt dan bij het gangpad (zit je daar, dan kun je je benen af en toe in de gang leggen).

Hoe dan ook: Fijne vakantie toegewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

je paspoort en andere papieren , vloeistof dus ook drinken mag je maar een bepaalde hoeveelheid meenemen , snoep voor onderweg , camera , en eventuele medicijnen en voor de kids een spelletje want lang vliegen vinden ze niet leuk is mijn ervaring
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MP3 spelertje met 3 sets extra batterijen.

Toegevoegd op 18-06-2009 17:46:33
Oh en de borden schiphol volgen is vrij makkelijk... Als je met de auto bent, tenminste. Schiphol staat van verre al aangegeven. Wel goed je parkeerplaats nummer opschrijven!! Bijv. P2 is wat anders dan P2-extra. Zie dan nog maar eens je auto terug te vinden tussen de duizenden anderen als je op de verkeerde P2 bent :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach Loes, je kan je het beste laten informeren door mensen uit je eigen omgeveing die al vliegervaring hebben. Dat lijkt me veel prettiger want die personen kennen jou en kunnen je gericht advies geven.
Je krijgt hier antwoorden als MP3, leesvoer, etc,etc.
Hoe je op Schiphol moet komen zie op de site van schiphol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft ze wel geen interessante mensen om haar heen die regelmatig vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt wel met wat zielige avatar: zij zijn groot en ik ben klein....
Op Schiphol komen kan goed met de trein, die stopt onder Schiphol. Of je laat je afzetten. Of je neemt een taxi - die zetten je ook af, en niet alleen voor de deur. ;-)

Maximaal gewicht en omvang van de handbagage verschilt per vliegmaatschappij. Informeer op hun site, of bij je reisbureau. Ook het aantal stuks bagage kan verschillend zijn.

Meenemen: boek als je van lezen houdt, MP3 als je van muziek houdt, puzzeltjes als je van puzzelen houdt. Vloeistoffen mogen slechts heel beperkt mee - informeer naar de huidige regels. Dat is vooral van belang als je contactlensvloeistof of vloeibare medicijnen nodig hebt.

Je mag je zo dik kleden als je wilt. Trek veel aan als je kouwelijk bent. Is het te warm, dan kun je altijd het een en ander uittrekken.

Nek- en/of hoofdkussentje als je daar nog plek voor hebt. Zwart maskertje dat je over je ogen kunt doen om beter te kunnen slapen. Geld of kredietkaart als je in het vliegtuig belastingvrije meuk wilt kopen.

Kauwgom of zuigsnoepje als je snel last krijgt van je oren bij het stijgen of het dalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vliegt met de zon 'mee', dus het wordt een erg lange dag. Probeer dus een situatie te creeëren waarin je kan slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Informeer in ieder geval naar wat je niet mee mag nemen.
Ik heb de laatste keer dat ik ging vliegen bakken vol spullen gezien die niet mee mochten!
Het maakt niet uit wat het gekost heeft,je krijgt niets terug. Ik heb hele drama's gezien van persoonlijke dingen die de bak in gingen. Dus even goed informeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet vooral niet je nagelknippertje en liquide dingen eruit te halen. Die moet je anders weggeven bij de controle..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier dan wat tips/instructies voor een 1st time flyer :-)

Ga met de trein naar schiphol, dat is veel gemakkelijker dan met de auto. Zorg dat je ruim op tijd bent. Zeker als het je eerste keer vliegen is, dan zou ik gewoon zorgen dat je 3 uur voor vertrek aanwezig bent.

Als je met de trein aankomt volg dan de bordjes "vertrek/departure". Er hangen overal TV´s. Kijk op een TV om te zien bij welke incheckbalies je moet zijn. Vervolgens ga je naar de incheckbalies met dat nummer.
Daar kies je een incheckbalie. Je moet daar je paspoort en eventueel vliegticket laten zien. Bovendien moet je daar je (niet-hand)bagage inleveren.

Als handbagage zou ik het minimale meenemen. Zeker wat amusement voor aan boord. Leesvoer of spelletje of wat je ook leuk vindt om te doen. Aan boord zul je ook entertainment hebben hoor (films, tijdschriften, krant). Neem voor de rest alleen dingen mee die je nodig hebt tijdens de vlucht en dingen die je niet kunt missen mocht je bagage verdwalen, bijvoorbeeld medicijnen, contactlensen e.d. Alle andere dingen kun je in het ergste geval nog in Curacao kopen.

Een reden om wel meer mee te nemen als handbagage zou kunnen zijn dat je niet-handbagage ver over het aantal kilo´s zit. Dan zou je bijvoorbeeld een tas met spullen aan boord mee kunnen nemen.

Houd er rekening mee dat het in een vliegtuig niet superwarm is. Je kunt altijd een dekentje vragen. Maar een extra sweater is vaak geen overbodige luxe.

Let verder op de zaken die niet toegestaan zijn mee te nemen. Soms is het verboden om eten mee te nemen naar een ander land.

Als je ingecheckt bent dan kun je een beetje relaxen. Ga wat winkelen of wat eten of drinken op schiphol.

Ongeveer 45 minuten voordat je vertrektijd moet je op de gate aanwezig zijn. Hoe laat precies dat staat op je boarding pass die je gekregen hebt bij het inchecken. Op deze boarding pass staat ook het nummer van de gate waar je moet zijn. Deze gate staat ook vermeld op de televisies. Houdt deze TV´s in de gaten voor eventuele wijzigingen.

Houdt er rekening mee dat je op tijd naar de gate gaat! Je moet namelijk nog langs de bewaking en poortjes. Daar gaat je handbagage door de scanner en daar moet je ook even voor zorgen dat je niks meer van ijzer bij je hebt als je door het poortje loopt (denk aan riem, eventueel schoenen).

Ben je hierdoor, dan kun je lekker bij de gate wachten totdat er wordt omgeroepen dat er wordt begonnen met boarden.

Fijne vlucht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stop in mijn handbagage ook altijd schoon ondergoed en wat toiletspullen. Je zal niet de eerste zijn die zonder koffer bij zijn hotel beland, en dan kan je je tenminste een beetje opfrissen.

De koffers voor het ruim delen wij ook altijd. In iedere koffer zowel kleding van mij als van de baas. Zekerheid voor alles...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kauwgom als je kauwt doen je oren bij het opstijgen geen pijn.
fototoestel.
en als het je 1e keer is kom je zowiezo optijd ;-)

ow ja de wekker die je zet, laat die niet van stroom afhankelijk zijn, als je dan net pech heb dat je een stroomstoring heb krijg je zo een hoog home alone gehalte.
succes