Mag je in een sluis wachten tot hij in werking treed ?

Stel de sluis is gesloten, pas de volgende dag weer in werking. Aan jouw kant zijn de sluisdeuren open. Mag je er alvast in gaan liggen en wachten tot de volgende dag ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K

Antwoorden (8)

Ik denk het niet, ik zou het zowiezo niet doen omdat ik het een beetje riskant vind, gaat de sluis aan de andere kant ook dicht, zit je opgesloten in de sluis!
Dus ik zou gewoon de nacht veilig doorbrengen voor de sluis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet opgesloten zitten in een sluis wil je hier doorheen gaan! als de sluis aan 1 kant open is zal het waterpeil geen verschil maken. als de sluis aan de andere kant ook dichtgaat wil het zeggen dat ie in werking is en je spoedig door kan varen (als je in de sluis bent 'opgsloten' dan he) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eucalypje: Spoedig doorvaren? Lijkt me niet, als je aangemeerd ligt en de sluis treedt in werking (en er zijn automatische sluizen), kun je zomaar verwachten dat je wakker wordt doordat je boot ineens zo raar scheef hangt; aan de trossen, terwijl het water ver onder je staat.
Omdat sluizen niet alleen worden gebruikt om te schutten
maar ook om te spuien weet u niet waar ze mee beginnen
en is de kans groot dat u dezelfde weg terug moet nemen als dat u er in voer. Dus wachten lijkt mij logischer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat mag niet.
sluizen hebben lichten en voor dat u een sluis invaart , moet u toestemming hebben van de sluiswachter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet, het licht zal ook op rood staan.

Schutten in sluizen
Aangezien het waterniveau van de verschillende vaarwaters niet altijd op dezelfde hoogte liggen,
zijn er sluizen om dat waterniveauverschil te overbruggen. Wachten voor de sluis doen we op voldoende afstand van de sluisdeuren. Zodra de sluisdeuren open zijn en er geen uitvarende schepen meer zijn, krijgen we toestemming om de sluis in te varen (groen licht). Daarbij laten we de beroepsvaart voorgaan, tenzij de sluismeester andere aanwijzingen geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, absoluut niet, een sluis is geen ligplaats. Tenzij de sluis helemaal niet meer in gebruik is én officieel is aangewezen als ligplaats, mag je er alleen met expliciete toestemming in.

Als je dit soort regels niet kent en toch op het water komt, raad ik je aan om de Wateralmanak te kopen en de reglementen daarin goed te bestuderen. Het niet kennen van de regels kan op het water net zulke gevaarlijke situaties veroorzaken als in het wegverkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag.

Zorg voordat u de sluis invaart dat zowel aan bak- als aan stuurboord trossen en fenders (stootwillen) klaar liggen. De stuurman meldt de bemanning aan welke zijde van de sluis zal worden afgemeerd en welke tros als eerste wordt vast gemaakt.

Hierbij moet u rekening houden dat de sluismeester u wel eens een andere zijde toebedeeld. Geef uw bemanning dan een duidelijk commando dat er van zijde wordt veranderd. Let op of er stroom in de sluis staat. Vaak wordt dit aangegeven door een bord voor u de sluis invaart maar ook de richting van de wind kan de keuze van voor of achtertros bepalen. Loop niet te dicht op uw voorganger de sluis in maar houd wel snelheid in het schip. Een stil liggend schip is een speelbal van wind, stroom en schroefwater. Vul de sluis geheel op door zo ver mogelijk naar voren te varen. Doet u dat niet dan zal de sluismeester u alsnog naar voor sturen en dat geeft alleen maar dubbel werk.

Wanneer u goed vastligt moet u goed opletten of bij het instromen van water in de sluis de trossen strak blijven. Er zijn sluizen waar het water met veel geweld, via de kleppen in de deuren, naar binnen komt. Vraag aan de sluismeester met de marifoon of u een eindje naar achteren mag afmeren. Gaat het waterniveau naar beneden let er dan op dat de trossen worden gevierd en de fenders zich er niet tussenuit werken. Een tros zit met de lus vast op een klamp en loopt via een bolder in de sluiswand terug naar het de klamp op het dek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U heeft de vraag niet goed gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eh, dit gaat over het gebruik van de sluis, niet over het aanleggen en overnachten in een sluis die voor de nacht buiten gebruik is. Heb je de vraag wel gelezen?
Ik weet het zelf niet. Maar wat win je er mee als je dat doet? Ik zou geen risico nemen. Een nacht opgesloten zitten lijkt mij geen pretje.
13 jaar geleden
Nee dit mag niet, en als het goed is staan de lichten ook op dubbel rood, hetgeen betekent dat de sluis gesloten is.
Dus er moet voor de sluis overnacht worden op de aangewezen plaats voor jachten/recreatieve vaart.
De volgende dag kan er weer geschut worden. Rood en groene lichten betekent dat de sluiswachter voor je bezig is, groen dat je erin mag varen. Er uit hoor je ook op groen licht te wachten, alhoewel veel mensen dit negeren en er gewoon uit varen. Een goede schipper wacht netjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil er ook nog even aan toe voegen dat het eigenlijk wel voor de hand liggend is. Stel de sluis gaat om 7.00 uur open, je hebt daar 's nacht aangelegd en verslaapt je om de touwen te laten vieren, wat gebeurt er dan? Dan hang je met je boot!
Als de sluis gesloten is, zijn normaal gesproken de sluisdeuren ook dicht overigens. Of er zou een storing moeten zijn.