Waarom ligt er doorgaans een bijbel op 'n hotelkamer? Wie/wat bepaalt het beleid daarin?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
8.8K

Het beste antwoord

Dit is lang niet in alle hotels het geval, zelfs niet in Amerika en in nog mindere mate in Nederland. En in landen waarbij het Christendom een religieuze minderheid is zal het misschien nauwelijks voorkomen.

De verspreiding van de hotelbijbels wordt mogelijk gemaakt door de Gideons Internationaal, een organisatie. Op wikipedia lees je meer over deze organisatie.

Als er al bijbels in een hotelkamer worden geplaatst zijn die niet van het hotel, maar van deze organisatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nederland kent 15 regionale afdelingen van de organisatie, dus er zullen zeker hotels in Nederland zijn met een Gideon Bijbel. Ik heb zelf weinig ervaring met hotels in Nederland, maar bij al mijn zakelijke hotelbezoeken in het buitenland (stuk of 10) ben ik nog maar één keer een Gideon Bijbel tegengekomen.

Toegevoegd na 5 minuten:
NB. Het beleid wordt door de directie van het hotel of keten bepaald. De bijbels worden door de organisatie aangeboden, dus jet kost het hotel zelf geen geld (tenzij ze ook een donatie doen). Waarschijnlijk kiezen ze ervoor om hun Christelijke clientele te plezieren. De bijbels zijn hier ook ooit voor bedoeld, niet zozeer om mensen te bekeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoteleigenaren hebben er een hekel aan als hun gasten zelfmoord plegen; ze hopen dat de waarschuwingen in de bijbel hun gasten er van weerhouden.
Het beleid ligt bij de eigenaar of manager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste Gideons vereniging werd opgericht op 14 september 1898 in het “Central Hotel” van Boscobel in Amerika. Twee christenen ontmoetten elkaar “toevallig” in het hotel. Allebei waren ze vergeten een Bijbel mee te nemen op reis en zo kwamen ze op het idee dat het nuttig zou zijn om in alle hotelkamers een Bijbel te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland worden de Bijbels verspreid door de Nederlandse Bijbelvereniging.
De achtergrond is wel degelijk de gedachte aan de verspreiding van het Evangelie, zending dus.
De gedachte is dat wie in de Bijbel leest, erdoor zal worden getroffen. Jammer genoeg, laten veel mensen toch het boek dicht en denken dat de Bijbel bij die kerk hoort, die kerk vinden ze niks meer, dus de Bijbel zal ook wel niks meer zijn.
Maar, zo denkt de Bijbelvereniging, wie met frisse ogen in de Bijbel leest, zou best wel eens goede ideeen voor zijn/haar eigen leven kunnen opdoen. Want daar is het Evangelie voor bedoeld: antwoord te geven op de vraag:
hoe kunnen wij, hoe moeten wij leven?

Toegevoegd na 1 minuut:
In een ver verleden is er een afspraak gemaakt tussen hotelorganisaties en de Bijbelvereniging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi. +
Het waarom is eenvoudig: Ooit heeft iemand die er neergelegd.
De Gideon organisatie (staat in die bijbels) richt een verzoek aan de hoteleigenaar/keten om op de kamers een bijbel neer te mogen(laten) leggen. Dat wordt meestal wel ingewilligd en ik heb dan ook in elk Nederlands hotel/vakantiepark tot heden toe dat boek aangetroffen.
Ik vermoed,dat de hotelbazen er van uitgaan,baat het niet, schaadt het niet.