Wat zijn aantrekkelijke routes door Noorwegen om van zuid-Noorwegen naar de Noordkaap en Kirkenes te gaan of terug?

Je kunt via de hoofdroute, maar op verschillende plaatsen kan je ook van de hoofdroute afwijken, onder meer om de drukte te ontlopen. Wat is er zoal op die afwijkende routes te zien?

13 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (2)

Langs de kust is erg mooi (met al die fjorden), maar kost meer reistijd. Het binnenland van Noorwegen is ook zeker de moeite waard. Echter op veel plaatsen zul je niet veel keus meer hebben, omdat er gewoonweg niet zo heel veel mogelijkheden/wegen zijn.
Je kunt ook heen langs de kust en terug door Zweden (=sneller), of Finland/Polen (=behoorlijk langer) of door het binnenland van Noorwegen. Houdt er wel rekening mee, dat je in het noorden nog lang hinder van sneeuw kunt ondervinden (sneeuw in mei/juni is geen uitzondering).

Heen en terug is het al gauw een rit van 7000 km en kost je 5-8 dagen reistijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
minimaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit een idee?
Wij zijn via Finland heen gegaan en door Noorwegen terug. Dit om van twee landen een mooie indruk te krijgen. Uiteraard onderweg héél veel bekeken. Juist door de combi enorm veel indrukken opgedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Wel een goed idee. Maar het is geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag binnen Noorwegen om alternatieven voor de hoofdroute van het uiterste zuiden naar het uiterste noorden en noordoosten van Noorwegen binnen Noorwegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou weet je, indirect wel. Wij hadden jaren geleden dezelfde vraag, tot iemand die al wel eerder die reis gemaakt had ons erop wees dat dit een buitengewoon goed alternatief was. In die context wilde ik het graag aan je doorgeven. De kustroute in Noorwegen geweldig. Na iedere bocht een nieuwe ansichtkaart. Misschien dat je je reis een zo kunt uitstippelen en terug de verste kant landinwaarts? Ik wil zeker nog een paar keer terug naar Norwegen. Wàt een natuur!
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik weet b.v., dat je vanuit Flakk bij Trondheim een pont kunt nemen en dan aan de andere zijde van de Trondheimfjord een heel eind verder kunt zonder op de bekende europaweg te belanden. Er is ook nog een pont vanaf de haven van Trondheim naar Vanvikan, maar daar kan geen auto op. Leuke plekjes zijn daar o.m.:
Rakvag (met rondjes op de a). een idyllisch houten dorp op palen, waar nogal wat kunstenaars komen. Dat ligt niet ver van Rissa en Hasselvika. Camping met hutten. Goede wandelomgeving. Voor geldpinnen moet je even naar Hasselvika of zo. Is wel een levensmiddelenwinkel.
Leksvik, een rustiek dorp aan de Trondheimfjord ten oosten van Vanvikan. Eenvoudig en gezellig hotel (kan ook gjestgiveri of ovenatting zijn). Camping bij hotel. Goede wandelomgeving.
Namsos, mooie stad. Op berg bij Namsos fraai uitzicht.
Rörvik, niet zo ver van Namsos (niet te verwarren met Rörvik aan de Trondheimfjord). Leuk dorp. Leggen boten aan van de Hurtigruten.
Voorts kan je vanuit Trofors een ritje maken naar Hattfjelldal, waar een camping met hutten is. Goede wandelomgeving.
Sandnessjoen is ook leuk en gezellig. Komen ook boten van de Hurtigruten.
Verder via de Lofoten/Vesteralen richting Harstad en Tromsö.
En dan van Oslo naar Trondheim via het Österdal en Röros.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super tips Cor. trondheim, Roros, Oslo: echt een bezoek waard. Roros, dat bijzondere straatje, is echt een topper.
(Krijg het streepje niet door de o...)