Dat heeft alles met grenzen te maken.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuid-Afrika is een land met vele volkeren, daarom is dit een goede vraag.

Te beginnen zijn er de stammen die er van oudsher leven, zoals de Zoeloes, de Venda, de Xhosa, etcetera.

In de 17e eeuw kwamen de Nederlanders aan bij Kaapstad. Daar vestigden zich wat kolonisten, die later het land introkken.

Daarna kwamen de Britten, die het bij Kaapstad overnamen van de Hollanders. Zij dreven de Afrikaner, zoals de Hollandse boeren nu genoemd worden, verder het binnenland in.

Ondertussen zijn er vele oorlogen uitgevochten. De vondst van goud bij Johannesburg hielp daar ook bij. Ondertussen probeerde de Brit Cecil Rhodes een groot deel van Zuidelijk Afrika tot één land te smeden. Dat is niet geheel gelukt, waardoor Rhodesië (nu Zimbabwe) nog een apart land is van Zuid-Afrika.

Het is een complexe geschiedenis, maar het antwoord is dus: door oorlogen, conflicten, en uiteindelijk verdragen om de grenzen te bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuid-Afrika heeft een zeer diverse bevolkingssamenstelling, een uiterst gevarieerd landschap, een van de weinige écht interessante steden van Afrika (Kaapstad), een ligging aan zowel Indische als Atlantische Oceaan (warm resp. koud)

Als je overweegt hier op vakantie te gaan: doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde geldt trouwens voor veel landen. Ook Nederland bestond eens uit Batavieren, Noormannen, Friezen (veel Friezen), wat andere kleine clubjes. Waarom ligt de grens precies daar waar ze ligt, terwijl men cultureel gezien in Nieuweschans wel meer verwant is aan de mensen in Leer (Dld), dan mensen in Limburg? Er zijn wat oorlogen, verdragen en afspraken overheen gegaan, en soms simpelweg omdat het handig uitkwam (er ligt een rivier o.i.d.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt doordat er in Zuid-Afrika apartheid was. Dat was tot 1990.Je kent het vast wel. De blanken waren de baas en vonden dat de zwarten 'te gast waren'. Voor de zwarten waren aparte woonwijken, bussen, standen, gevangenissen, enz.
Het is natuurlijk een mooi land maar dat maakt het natuurlijk niet anders dan de rest van Afrika.
Je hebt in Zui-Afrika ook vele townships en krottenwijken.
Wat Zuid-Afrika ook nog anders maakt is dat Nelson Mandela vast heeft gezeten op Robbeneiland. Dat ligt aan de kust van Zuid-Afrika.
Ik hoop dat je het interessant vond en dat je er wat aan hebt!
Groetjes Bibi