In april ga ik naar Bali, Lombok en de Gili islands, heeft iemand nog tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K

Antwoorden (6)

Ik was vorig jaar rond die tijd in Indonesië.

Bali is erg toeristisch en minder authentiek. Vond ik zelf het minst indrukwekkend.

Neem aan dat je gaat snorkelen of duiken bij de Gili Islands. Is echt super. Zorg er wel voor dat je een goede instructeur/ gids inhuurt, ook al heb je al je duikbrevetten. Duiken in het buitenland is toch altijd anders.

Neem de Lonely Planet mee. Deze gids betaalt zich in no-time terug. Onder andere doordat je in de gids de richtprijzen van attracties en verhuur ed ( bijv duikspullen) kunt lezen. Als je hier niet goed van op de hoogte bent, dan wordt je gegarandeerd flink afgezet. Je komt gladde verkopers tegen namelijk.

Ik neem op vakantie naar de tropen altijd mijn eigen klamboe mee. Zeker op Bali hangt dit niet standaard in het hotel. Volgens veel Balinezen komt de malariamug niet op hun eiland voor, maar hier zijn de meningen over verdeeld. Vind het sowieso prettig, om onder een klamboe te kunnen liggen, omdat je genoeg ander ongedierte tegen kan komen op de slaapkamer.

Pas enorm op voor de honden op Bali! Hondsdolheid is een enorm probleem en levert elk jaar een flink aantal dodelijke slachtoffers op onder de mensen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aanrader is verder, om een motor te huren. Kost zo rond de 8 a 9 euro per dag. Officieel heb je een rijbewijs nodig. Dit kun je voor ca 25 euro kopen op het politiebureau. Echter zonder rijbewijs is het ook geen probleem. IK heb in elk geval nog nooit een verkeerscontrole gezien. Verzekering kennen ze niet echt. Bij schade-rijden moet er cash afgetikt worden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Koop een lokale simkaart voor je (simlockvrije) mobiel (telkomsel werkt goed). Dat scheelt je heeeeel veel geld als je contact wilt houden met het thuisfront of lokaal wilt bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertrek met het vliegtuig vanuit Nederland.

Anders ben je zo lang onderweg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben alleen op Bali geweest, dus kan over de andere eilanden niets zeggen.

Ubud is leuk. Veel kunstenaars en galleries en een prettige sfeer. Zeker heen gaan.

Neem de tijd op Bali. Ik ben er 4 dagen geweest aan het einde van een Indonesië-reis en dat was eigenlijk wel te kort. Ik zou zeggen dat je je een dag of 7 minimaal wel nodig hebt als je zowel strand als cultuur wil doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben zelf een huis op Bali.
Op onze website staan erg veel tips en trips om te gaan doen.
kijk op www.overwinterenopbali.nl en je vind wat je zoekt

Mocht je meer willen weten stuur dan een PB
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgelopen zomer o.a. op bali en Gili's geweest. Lombok alleen op de haven om naar de gili's te komen.

Wij zijn ongeveer anderhalve week op de gili's geweest.
het snorkelen op de eilanden is mooi! vooral rond het kleinste eiland van de 3 (air) daar is het koraal nog niet dood en kun je lekker met de stroom (langs de kust) mee drijven. op dit eiland is het erg rustig, verwacht niet veel avond vermaak. Trawangan is het grootst en daar is het s avonds gezellig druk. er zijn bars, veel restaurantjes, en er is een grote gratis buiten bioscoop (groot scherm!) vanuit je ligbed kun je lekker een filmpje kijken. je moet alleen een drankje bestellen. Ook kun je op het strand kleine hutjes huren met kussens/tv/DVD speler. Je kunt kiesen uit velen films. Je hebt dan je eigen prive bioscoopje

Het koraal is niet meer zo heel mooi op Trawagan, maar er zijn nog genoeg vissen. Alleen al bij het snorkelen hebben we schilpadden en een haai gezien, naast nog een heleboel andere mooie vissen (schorpioenvis, puffervis e.d.)

Ik neem aan dat je met de boot naar de gili's gaat vanaf Bali. Je kunt kiezen voor de fast- en de slowboat.
met de slowboat ben je echt de hele dag onderweg (vertrek s ochtends 7 uur aankomst s avonds 6 uur) laat je niet wijs maken dat het korter is!) dit is inclusief bus, verplicht eten bij een restaurant stuk lopen met je tas. Laat je op haven (vlakbij de gilis) niet wijsmaken dat je niet kunt pinnen op Trawangan eiland! Ze willen dat je daar gaat pinnen tegen een duurder tarief. er zijn 3 goed werkende pinautomaten. maestro kun je prima mee pinnen. Mijn advies is dus neem de fast boat. Ook niet echt comfortabel, reken erop dat je flink stuitert op de golven en je ondanks dat je overdekt zit toch nat word. Het water komt naar binnen langs de naden van de ramen.
bevestig zeker 2 dagen van te voren je terugweg ticket! bij het loket waar de boten vertrekken
Er waren mensen die niet meer mee konden omdat de boten vol waren. Op de heen weg proberen ze je een fastboot ticket te verkopen. Je kunt hier flink afdingen ze begonnen bij 800 rp en uiteindelijk gekregen voor 400 rp.
Mijn advies is dit te doen, En als je budget je dit toe laat ook op de heenweg te doen. in Juli waren veel hotels en bungalows vol. Ik weet niet hoe dit in april is. Het slimste is om iets te boeken voor 2 dagen, dan kun je rustig verder zoeken. Persoonlijk vond ik Trawangan het leukst om te slapen, en dan snorkel/ duik tochtjes te maken naar de kleinere eilanden. Veel plezier!