In de Benelux is het verboden om zowel wild te kamperen als te bivakkeren. In België en Luxemburg is wildkamperen verboden, en moet er toestemming gevraagd worden aan de boswachter of de eigenaar om ergens "in het wild" te kunnen staan.

In Nederland zijn er op initiatief van het Staatsbosbeheer inmiddels paalkampeerterreinen, waar je legaal en gratis kunt semi-wildkamperen.

In Finland, Noorwegen en Zweden is wildkamperen onder voorwaarden toegestaan op grond van het zogenaamde allemansrecht. Dat wil zeggen dat je het recht hebt om particuliere grond te betreden om van de vrije natuur te genieten. Toegestaan is onder andere: wandelen, fietsen, zwemmen en varen, niet beschermde bloemen, paddenstoelen en bessen plukken, en voor één nacht een tent opzetten. Voorwaarde is dat geen schade aan de natuur of aan landbouwgewassen wordt aangericht en dat de eigenaar niet wordt gestoord. Het is niet toegestaan om te jagen en te vissen. Vuur maken, motorvoertuigen gebruiken en honden los laten lopen kan aan plaatselijke beperkingen onderhevig zijn. In enkele nationale parken is het echter alsnog verboden.

In Frankrijk, legaal te bivakkeren (19u tot 9u) op 1 uur wandelafstand van weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Finland, Noorwegen en Zweden is wildkamperen onder voorwaarden toegestaan op grond van het zogenaamde allemansrecht. Dat wil zeggen dat je het recht hebt om particuliere grond te betreden om van de vrije natuur te genieten. Toegestaan is onder andere: wandelen, fietsen, zwemmen en varen, niet beschermde bloemen, paddenstoelen en bessen plukken, en voor één nacht een tent opzetten. Voorwaarde is dat geen schade aan de natuur of aan landbouwgewassen wordt aangericht en dat de eigenaar niet wordt gestoord. Het is niet toegestaan om te jagen en te vissen. Vuur maken, motorvoertuigen gebruiken en honden los laten lopen kan aan plaatselijke beperkingen onderhevig zijn. In enkele nationale parken is het echter alsnog verboden.

Wanneer je daadwerkelijk op stap gaat naar één van onderstaande landen, kun je het beste altijd nog even informeren bij officiele instanties wat de precieze regels zijn.

* Duitsland, wildkamperen verboden, toestemming vragen aan eigenaar of huttenwaard
* Frankrijk, legaal te bivakkeren (19u tot 9u) op 1 uur wandelafstand van weg. Inlichtingen vragen bij het nationale park of toestemming vragen aan huttenwaard.
* Groot Brittannië, wildkamperen verboden, toestemming vragen aan eigenaar. Sommige nationale parken bieden kampeerterreinen aan. In Schotland is wildkamperen toegestaan.
* Italië, wildkamperen verboden, toestemming vragen bij de lokale politie of huttenwaard.
* Luxemburg, wildkamperen verboden, toestemming vragen aan de eigenaar.
* Oostenrijk, enkel wildbivakkeren is toegelaten, wel duiken blijkbaar meer en meer problemen op met boswachters en jagers.
* Zwitserland, buiten natuurreservaten en zonder lokale officiële beperkingen. legaal kamperen toegelaten, zolang 100m van water verwijderd. Er is een groot verschil tussen de Zwitserse kantons, dus doe vooraf inlichtingen op.
* Spanje, verschillend van streek tot streek; in Catalonië is het bijvoorbeeld overal toegelaten, zelfs in natuurparken. Vraag toestemming aan lokale autoriteit indien verboden of toestemming vragen aan huttenwaard

Toegevoegd na 1 minuut:
Die eerste stond er nog niet toen ik deze neerzette. Ze lijken op elkaar en bron is hetzelfde, maar omdat dit antwoord toch iets anders is, laat ik hem maar wel staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Finland, Noorwegen, Zweden, Schotland en de republiek Ierland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groenland, Binnenland van Australie, Siberie, Sahara, Fuji Eilanden etc.