Is een vakantie in Tsjechië leuk, warm en de moeite waard om te gaan in augustus?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
2.3K

Het beste antwoord

Ik vind Tsjechie een mooi en gastvrij land. De mensen zijn er erg vriendelijk en het is echt waar een mooi land!

Wekelijks heb je zaterdag ochtend markt Jičin. Ook heb je de maandelijkse markt in Dvůr Kralové. Ik moet wel eerlijk zeggen dat je op deze markten niet meer/minder vindt dan in een van de vele plaatselijke winkeltjes.

In de zomer heeft ieder plaatsje festiviteiten met gezellige kraampjes en oude ambachten. De grootste en bekendste ligt in Kohoutov. Het tweede weekend van augustus laten meer dan 200 ambachtslieden je kennismaken met glas blazen, keramiek bakken, glas beschilderen, hout of zandsteen bewerken en staal smeden. Van heinde en ver komen hier mensen naar toe.

Een van de leukste festiviteiten is het barokke theaterfestival eind augustus in Kuks. Een week lang is het hele dorp een groot theater met kamerconcerten en voorstellingen.

Het eerste weekend van augustus staat Hostinne in het middelpunt. Op het Porcinkule festival heb je een grote kermis, een kleinere markt en veel muziekconcerten.

De zomermaanden in Tsjechië zijn redelijk warm en natter dan de wintermaanden. In Centraal Bohemen en het zuidwesten van Moravië is het op veel dagen zomers weer met ongeveer 12 tot 16 dagen neerslag, zo'n 6 tot 8 uur zonneschijn per dag en over het algemeen weinig wind. Door de aanvoer van warme lucht uit Rusland kunnen de temperaturen overdag oplopen tot tropische waarden van dertig graden en hoger. Ook in de hoger gelegen gebieden is het dan warm, maar loopt de temperatuur meestal niet zo ver op als in de dalen. Regen- en onweersbuien die aangevoerd worden of boven Tsjechië ontstaan kunnen in de zomer soms zorgen voor flinke buien met grote hoeveelheden regen.
Wie niet persé hele dagen aan het zwembad of strand wil liggen, maar binnen een redelijke afstand wel een echt andere cultuur wil meemaken met een redelijke kans op aangenaam weer kan voor een zomervakantie uitstekend terecht in Tsjechië. De prijzen van hotels, campings en privéwoningen in combinatie met de soms zeer indrukwekkende natuur maken Tsjechië tot een populair vakantieland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Leuk, warm en de moeite waard. En ook nog eens niet al te duur. Ik kan het van harte aanraden. Er zijn mogelijkheden voor allerlei typen vakanties: kamperen, hotel, rondreizen, actief, wandel, verzin het maar.

Ga b.v. naar het Reuzengebergte als je van mooie natuur houdt, en maak een uitstapje naar de prachtige stad Praag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ook best lekker meiden, mocht je van het andere geslacht zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet altijd. Ik heb er zelf in augustus drie weken met een tentje in de modder gestaan, terwijl de campingeigenaar iedere dag weer beweerde dat het volgens het weerbericht beter zou worden. Het was niet heel gaaf om in de campingbar bij de open haard te zitten niet omdat het daar zo gezellig was, maar omdat het in de tent gewoon te koud was.

Praag zou ik gerust nog eens heen gaan, leuke stad. Maar de rest van Tsjechië? Vast leuk als het stralend weer is, dan is het namelijk overal wel leuk. Dan kun je lange wandelingen maken in het bos en zo. Maar met slecht weer zit je al snel helemaal vast, en het risico op slecht weer is reëel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het oosten van Tsjechië heb je een gunstiger klimaat dan in het westen (het om langdurige regen bekende Boheemse woud) omdat daar nog de invloed van zee en westenwonden merkbaar is.
In Moravie , dus het oosten worden ook veel druiven verbouwd voor de wijnteelt, wat een een indicatie voor het zachtere klimaat.
Vergelijk maar eens op blz. 705 van teletekst de temperaturen van Praag en het bij Moravie gelegen Wenen.
De natuur en cultuur in Moravie (Brno) en de nabijgelegen Wenen en Bratislava zijn de moeite waard.
Vergeet het goedkope leven en en restaurants niet.
Er is een heel prettige en rustige camping bij Brno, camping Hana.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk land moet je gewoon geluk hebben wat het weer aangaat maar het kan héél mooi weer zijn en de natuur is er prachtig. De prijzen zijn er nog zo laag dat je elke dag uit eten kunt gaan, dat is pas vakantie!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook in het zuidwesten is de natuur geweldig, zo'n 200 meren zijn in die omgeving te bewonderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaa prachtig! Wat een overweldigende natuur en schoonheid!
Ga eens een kijkje nemen in de bergen daar, je zult versteld staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het afgelopen jaar in augustus geweest echt de moeite waard.
Ik vond alleen de synagoge in praag wat minder maar de rest was echt mooi, kortom een aanrader

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik wil wel even zeggen dat we daaraan kwamen met regen en we gingen weg met regen, daartussen is het wel redelijk droog geweest.
Alle oudheid is in Tsjechiè bewaart gebleven als je daar van houdt zeker de moeite waard.
Anders als hier in nederland waar al het oude van vroeger word gesloopt, en dan nieuw (wat ook nog eens vaak niet mooi is)wordt gebouwt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de zomer kan het (vrijwel) overal in Europa wam zijn, ook boven de poolcirkel. In Tsjechië is het in de zomer vaak warm. Je gaat b.v naar Praag of Cesky Krumlov (lijkt op Praag, maar is veel kleiner). Hier en daar zijn er bergruggen.
13 jaar geleden
Kijk eens op Tsjechië.nl en abonneer je op de nieuwsbrief. Kijk eens rustig rond. Voor elk wat wils. Je kan tussen de Tsjechen vakantie vieren of op een ANWB camping tussen de Nederlanders zitten. Wat je leuk vindt.
Je hoeft in elk geval nooit te reserveren, plaats genoeg en zonde van het geld.
Bronnen: