In het kader van pelgrimstochten naar Santiago de Compostela zijn er tochten naar plaatsen met de naam Jakobstad. Hoe zit dat?

Bijvoorbeeld, hebben die plaatsen wat gemeen? Valt de Finse plaats Jakobstad, in het Fins Pietarsaari genoemd, daar ook onder?

13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

De verering voor de apostel Jacobus de Meerdere is daar de bron van. Jacobus behoorde - samen met zijn broer Johannes - tot de eerste apostelen die door Jezus geroepen werden. Zebedeus en zijn twee zonen Jacobus en Johannes waren hun netten aan het herstellen aan het meer van Tiberias, toen Jezus daar voorbij kwam. Na eerst het broederpaar Petrus en Andreas geroepen te hebben, richtte Jezus zich vervolgens tot deze beide broers die prompt op de uitnodiging ingingen.
Omdat Jacobus op last van Herodes in 44 na Christus werd onthoofd, mocht hij niet in Jeruzalem worden begraven. Zijn volgelingen brachten de overblijfselen naar Santiago de Compostela. Op die plek werd eerst een kapel gebouwd, en later kwam op dezelfde plek een kathedraal te staan. De apostel werd schutspatroon van Spanje. Zijn heiligdom in het Noordwest-Spaanse Santiago de Compostela kan worden gerekend tot de belangrijkste bedevaartsoorden van de Latijns-christelijke wereld. Een reis naar Santiago de Compostela wordt gelijkwaardig geacht aan een bedevaart naar het heilige land Israël. Zulke reizen moeten niet alleen als geloofshandelingen worden beschouwd, maar dragen tevens bij aan het aanzien van de reizigers. Dat aanzien werd in vaste vorm gegoten door het instellen van broederschappen. Dat zijn geestelijke stichtingen die andere stichtingen zoals kapellen en gasthuizen onderhouden. Nu, duizend jaar later, zijn die broederschappen nog altijd actief. Er kwam een culturele beweging langs de verschillende Jacobswegen in Europa op gang. De historische wegen naar het graf van de apostel zijn voor de westerse cultuur zo belangrijk, dat ze in 1993 door de Unesco erkend werden als cultureel erfgoed voor de mensheid. Langs de aanlooproutes ontstonden talloze kerken, kloosters, kapellen en gasthuizen. En die werden ook allemaal vernoemd naar Jacobus.
In Nederland is Jacobus patroon van de steden Den Haag, Leeuwarden en Sint Jacobiparochie. Er zijn Jacobuskerken in o.a. Akersloot, Bocholz, Den Bosch, Den Dungen, Den Haag, Enschede, Nijmegen, Spaarnwoude, Uithuizen, Utrecht, Valburg, Venlo, Vlissingen, Winterswijk.
De Jacobsbroeders houden een jaarlijkse bijeenkomst op 25 juli, de feestdag van de heilige Jacobus. Dan wordt zijn marteldood herdacht.

De Jakob naar wie de Finse stad Pietarsaari is vernoemd was een ander: Jakob De la Gardie, een Zweedse graaf, veldmaarschalk en staatsman. Hij speelde een belangrijke rol in de Ingrische Oorlog en de Pools–Zweedse Oorlogen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Santiago is afgeleid van Sint Jacobus.
Jakobstad is een nederlandse verbastering van Santiago.
Het betreft dus verschillende namen voor dezelfde stad.

Zoals je al hebt gemerkt is St. Jacobus een populair persoon om een stad naar te vernoemen. Er zijn meerdere steden met die naam.