waaromheet de straat de Champs elysées?

in Frankrijk is de duurste winkelstraat de Champs elysées,
waarom heet het zo en waarvan is het afgeleid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
8.1K

Het beste antwoord

De naam is afkomstig uit de Griekse mythologie, waar de Elyzeese velden de verblijfplaats van de gelukzaligen waren.
De Champs-Élysées staat bekend als la plus belle avenue du monde ("de mooiste laan ter wereld"), en trekt ook veel rijken en bekende personen aan.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Champs-Elysées waren oorspronkelijk velden en marktpleinen, totdat in 1616 Maria de' Medici besloot om de lange tuin van de Tuilerieën (paleistuin) uit te breiden met een lange avenue begrensd door bomen. Daarvoor was het een moerassig gebied.

In 1724 werd de avenue aangesloten aan de tuinen en verder verlengd, tot achter de Place de l'Étoile. De straat werd genoemd naar de "Elyzeese velden" een plek in de onderwereld (uit de Griekse Mythologie) waar helden en deugdzame mensen rusten na hun dood.

De laan bestond eerst uit open parken, die al gauw werden beplant met strakke lijnen bomen.

Op een kaart uit 1724 is de Grande Avenue des Champs-Elisée zichtbaar, vanuit het westen naar het nieuwe Place du Pont Tournant, tegenwoordig het Place de la Concorde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft het er ook niet mee te maken dat overwinnaars van oorlogen hun triomftocht door de Champs Elysées maken? Moet wel een leuk stukje Parijs zijn geweest voor hen, en ook voor de mensen die hen toejuichten.