Heeft mijn Amerikaanse vriendin een visum nodig als ze mij in Nederland komt opzoeken?

Mijn vriendin woont in New York, en komt van 30 december tot 15 januari naar mij toe, naar Nederland. Heeft ze een visum nodig? Als we stedentripjes willen gaan maken (Tsjechië, Engeland, Italië) heeft ze daarvoor visa nodig?

Toegevoegd na 3 minuten:
P.S. Als extra nationaliteit staat op haar paspoort ook dat ze uit de Nederlandse Antillen komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke nationaliteit heeft ze dan? Dat maakt namelijk wel uit. Als het niet Amerikaanse is dan kun je het beste zelf nog even kijken op http://www.ind.nl en dan bij klantendienstwijzer aan de linkerkant. Als je die goed invult dan kom je op de juiste informatie.

Het beste antwoord

Nee, maar er zijn wel voorwaarden, namelijk:

Overzicht voorwaarden

Hoewel de vreemdeling geen visum nodig heeft, moet hij wel aan de volgende voorwaarden voldoen:

* De vreemdeling heeft een geldig reisdocument (bijvoorbeeld paspoort). Zijn reisdocument moet nog drie maanden langer geldig zijn dan het einde van de visumperiode.
* De vreemdeling vormt geen gevaar voor de openbare orde, de nationale veiligheid of de internationale betrekkingen van één van de Schengenlanden.
* De vreemdeling heeft voldoende middelen van bestaan. Dit is minimaal een bedrag van € 34 per dag voor de duur van zijn verblijf in Nederland.
* De vreemdeling moet het reisdoel aannemelijk maken. Hij kan dit bijvoorbeeld aantonen door uw originele uitnodigingsbrief. Deze uitnodigingsbrief kan u halen bij de gemeente waar u woont.
* De vreemdeling heeft een medische reisverzekering.

Dit is te vinden op de website van de IND, via de klantendienstwijzer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze heeft geen visum nodig als ze voor die periode naar NL en andere landen van de EU bezoekt. Wel een geldig paspoort met een geldigheid van min 3 mnd na haar vertrek.