Hoe komt het dat sommige inentingen maar beperkte geldigheidsduur hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

na het inenten/vaccineren van een mens worden er T- en B- geheugen cellen gevormd. Deze cellen onthouden de structuur/samenstelling van het gene in de vaccinatie (kan bv een dode ziekteverwekker, of alleen de eiwitten van een kapsel van een ziekteverwekker (zoals bij de nieuwe HPV-vaccinatie).
Nu is het zo dat zolang je genoeg van deze geheugen cellen hebt ben je eigenlijk immuun tegen deze ziekte.
Het probleem is dat cellen niet eeuwig leven (dat is een van de redenen dat we dood gaan). Een cel kan zich wel voortplanten (niet allemaal trouwens) maar het 'geheugen' kan hij niet doorgeven. Zodra alle geheugen cellen door zijn (bijv na 10 jaar, wat heel lang is voor de meeste cellen, een rode bloedcel wordt bijv maar 120 dagen oud) ben je niet meer immuun en moet je een nieuwe inenting halen ;)!

Toegevoegd na 34 seconden:
door = dood

Toegevoegd na 2 uur:
Toevoeging naar aanleiding van goede reactie van Cryofiel

Verschil in houdbaarheid inentingen:

Dit kan doordat niet alle inentingen hetzelfde werken en er een groot verschil zit in de soort ziekteverwekker.

Bijv:
Een tetanusvaccinatie is na 10 jaar niet meer geldig. Dit betekend niet dat je lichaam je tetanus vergeten is; echter zijn er dan te weinig circulerende antistoffen (kortere levensduur dan geheugen cellen) De tetanus bacterie maakt echter zulke giftige stoffen (toxine) dat ze meteen opgevangen moeten worden om schade te voorkomen (door antistoffen). Je bent dan nog wel gedeeltelijk beschermd (als je besmet wordt wordt je immuunsysteem snel geactiveerd), echter ben je niet (volledig) immuun aangezien je hiervoor te weinig antistoffen hebt. Een boost (2de inenting) verhelpt dit probleem en dan kan je weer minimaal 10 jaar vooruit.

U heeft het waarschijnlijk over de Hepatitis A vaccinatie. Officieel een houdbaarheid van 20 jaar, maar volgens recente berekeningen 25 jaar.
Dit komt omdat bij besmetting met hepatitis A virus het niet noodzakelijk is dat het virus METEEN aangepakt wordt door antistoffen die al in je bloed zitten(zoals bij tetanus), maar dat het genoeg is dat geheugencellen het virus herkennen en een reactie opzetten)

Kortom: het verschil zit hem dus in de ziekteverwekker en hoe snel deze aangepakt moet worden!

Het klopt dus niet helemaal wat ik zei dat geheugencellen bijv na 10 jaar al dood kunnen zijn, deze worden wel (een stuk) ouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

naast wat roebaan schrijft, is het zo dat virussen van structuur kunnen veranderen, waardoor het vaccin niet niet meer werkt. daarom haal je elk jaar een nieuwe griepprik.