Ik draag geen hoofddoek meer maar wel nog op mijn paspoort, moet dat veranderd worden?

Ik draag al een tijdje geen hoofddoek meer en heb laatst eindelijk een ID laten aanmaken (best laat). Ik werd aangesproken door een medewerker bij de gemeente dat het problemen kan veroorzaken wanneer ik geen hoofddoek meer draag maar wel een pasfoto heb met hoofddoek. Moet ik dat dus nu gaan lopen veranderen of kan dat wachten tot ik mijn paspoort en ID laat vernieuwen? (Ik ben 17) Sorry als het wat onduidelijk is.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je vraag is duidelijk en het antwoord van Computoon ook.
Als je je haardracht verandert (kort haar, lang haar, wel hoofddoek, geen hoofddoek, oranje geverfd) hoef je geen nieuw paspoort of ID te nemen. Geen enkel probleem.

Antwoorden (1)

Nee. De foto was "goedgekeurd" toen het ID werd gemaakt en blijft net zo lang geldig als het ID. Het gaat erom dat het gezicht goed zichtbaar is en dat de foto aan een hele serie eisen voldoet.

Als je een andere haardracht neemt dan op de foto, ervoor kiest geen bril op te zetten terwijl je er wel mee op de foto staat: dat mag.
Als je in de bron kijkt en al die eisen aan de pasfoto leest, dan is het een wonder dat er zoveel technisch goede foto's worden gemaakt...
Toegevoegd op 10 juli 2018 20:24: tekst