Voor welke landen is een 2e Nederlands paspoort handig?

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat hij zijn 2e Nederlands paspoort gebruikt wanneer hij reist naar het Midden-Oosten. Dit omdat in zijn normale paspoort een visum staat van Israël. Voor welke landen mag geen Israëlisch visum hebben en welke visa mag je niet in je paspoort hebben als je naar Israël reist?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Voor reizen van Israël en naar sommige conflicterende landen is het van belang dat het Nederlandse paspoort geen visum bevat.
Bevat uw paspoort een visum van een van de hieronder in het overzicht vermelde
landen, dan kan dit aanleiding zijn voor extra controle oponthoud.
Conflicterende landen zijn momenteel:
 Afghanistan, Irak, Iran, Jemen, Libanon, Libië, Pakistan, Saudi-Arabië, Sudan en
 Syrië
Een tweede paspoort heeft een geldigheidsduur van twee jaar.
Het eerste paspoort mag niet vol gestempeld of verlopen zijn.
Israël
Voor reizen naar Israël tot drie maanden is voor Nederlanders geen
visum vereist.
Door Israël worden bij grensoverschrijding geen stempels in het paspoort
geplaatst.
Indien naar landen wordt gereisd waarvoor visums vereist zijn, dient in
eerste instantie het eerste paspoort gebruikt te worden. Het tweede
paspoort is bedoeld om te reizen in de periode dat voor het eerste
paspoort visums worden aangevraagd.
Indien naar politiek tegengestelde landen wordt gereisd kunnen beide
paspoorten onafhankelijk worden gebruikt. Het gebruik van twee
paspoorten is te allen tijde voor risico van de houder.
De houder van een tweede paspoort dient uitdrukkelijk de beseffen dat bij grensoverschrijding slechts één paspoort wordt getoond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor het behandelen van een aanvraag van een tweede paspoort dient de gemeenteambtenaar de werkinstructie te raadplegen en ook daarnaar te handelen..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om niet opnieuw het wiel uit te vinden heb ik wat knip- en plakwerk verricht.