Hallo, Ik ga binnenkort naar Praag..kan ik met mijn verblijfsdocument (onbepaalde tijd) reizen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

U heeft het over een verblijfsdocument.
Dat woord doet vermoeden dat u (het document van) een verblijfsvergunning bedoelt.

Een verblijfsdocument (de naam zegt het al) is zelf geen reisdocument.
Zie ook https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/405744/verschil-tussen-verblijfsvergunning-paspoort

De volgende tekst gaat over reisdocumenten:

Vreemdelingenpaspoort of vluchtelingenpaspoort

Heeft u een geldige verblijfsvergunning, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit?
Dan kunt u in sommige gevallen een vreemdelingenpaspoort krijgen. Bijvoorbeeld wanneer u van uw eigen land geen reisdocument krijgt.
Bent u erkend als vluchteling, dan kunt u een vluchtelingenpaspoort krijgen. U moet in het bezit zijn van een verblijfsvergunning waaruit uw toelating als vluchteling blijkt.

U kunt met het vreemdelingenpaspoort of vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst. Dit staat in de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001. Beide paspoorten vraagt u aan bij uw gemeente. En u kunt beide paspoorten in Nederland gebruiken als identiteitsbewijs.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/welke-soorten-reisdocumenten-zijn-er