Hoe kun je veilig liften?

Mensen met hun duim in de hoogte en een kartonnen bordje met een plaatsnaam er op.

een jaar geleden
in: Onderweg
1.4K
Inekez1
een jaar geleden
Wat bedoel je met veilig? Zonder kans op aanrijding? Of veilig bij betrouwbare mensen in de auto?
Pieterke
een jaar geleden
Op deze vraag valt geen antwoord op te geven. Het is maar net wie je treft. Je kunt altijd een chauffeur met verkeerde bedoelingen treffen.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Misschien dat met z'n tweeën liften wat veiliger is (zolang je de medelifter kent).
Alleen kan het lastiger zijn om een chauffeur te vinden die twee lifters wil meenemen (omdat dat mogelijk voor de chauffeur onveilig voelt).
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Echt veilig niet maar je kan er wel invloed op hebben. Naar je onderbuikgevoel luisteren en op signalen letten. Zit iemand bijvoorbeeld naar je te loeren of heeft ie een bepaalde blik en zegt ie weinig, maakt ie geen oogcontact. Iemand die wat van je wil, is eerder bezig met zichzelf en wat ie met je kan uitspoken dan met contact maken. Als je het niet vertrouwt, direct weer uitstappen. Als je toch in de auto zit en je er niet prettig bij voelt aangeven dat je afgezet wil worden Handig om wat smoezen klaar te hebben liggen.
http://www.nederlandlift.nl/veilig-liften/eigen-veiligheid-intuitie-volgen
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Hier nog een linkje met meer info over (veilig) liften.
https://www.bedrock.nl/liften-gevaarlijk/

Antwoorden (1)

Liften heeft altijd risico's, maar liften met een liftcentrale is veiliger dan op de bonnefooi te gaan liften. Je moet je dan wel van tevoren aanmelden bij de liftcentrale, en het is niet gratis. Dat neemt de charme, het avontuurlijke van het liften wel enigszins weg, en zo lijkt het misschien zelfs meer op carpoolen dan op het échte liften.

Automobilisten of vrachtwagenchauffeurs die een reis gepland hebben, nog zitplaatsen in hun voertuig 'over' hebben en bereid zijn lifters mee te nemen, kunnen zich aanmelden bij de liftcentrale. Lifters kunnen dan op de website nagaan met wie ze mee kunnen rijden om hun bestemming te bereiken. Het liften met een liftcentrale is veiliger omdat men van tevoren kennis met elkaar kan maken en omdat de betrokkenen hun gegevens bekend moeten maken op de website. Ook beoordelen lifters op de website soms de liftgevers.

Online platforms voor carpoolers bestaan overigens ook. Veel verschillen met een liftcentrale zijn er niet.
een jaar geleden