Kan ik met schulden in NL een tussenstop op Schiphol maken?

Ik vlieg binnenkort van Bremen, via Amsterdam naar Engeland.
Ik land dus kort op Schiphol, moet ik weer door een Paspoort controle / Douane ?
Ik heb geloof ik nog schulden in NL maar woon al jaren in Duitsland.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Onderweg
4.3K

Antwoorden (1)

Binnen de Schengenland hoef je niet door de douane, maar nu dus wel. Groot Brittannië is geen Schengenland en daar gaat het om.

Op Schiphol verlaat je de Schengenlanden om naar het Verenigd Koninkrijk te reizen en dan is er geen ontkomen aan, hier moet je door de controle.

"Moet je door de douane?
Zolang je binnen de Schengenzone blijft hoef je vanzelfsprekend niet door de douane. Maar zodra je de EU verlaat moet je in het land waar je vertrekt (bijvoorbeeld in Nederland, of Duitsland als je daar Schengen verlaat) en in het land van aankomst door de douane. Vooral op kleinere vliegvelden binnen de Schengenzone (bijvoorbeeld Helsinki) kun je mede dankzij elektronische paspoortcontrole binnen luttele minuten aan de andere kant staan."

https://www.melookyoubook.com/overstappen-vliegtuig-zo-doe-je-dat/
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/europese-unie/vraag-en-antwoord/welke-landen-zijn-schengenlanden

Toegevoegd na 14 minuten:
Antwoord: ja je kunt met schulden in Nederland een tussenstop maken, maar je moet wel door de paspoortcontrole / douane. Vermoedelijk bedoel je of die schulden een probleem opleveren. Dit is afhankelijk van de soort schulden(belasting en boete) en ook de hoogte daarvan.
De Koninklijke Marechaussee mag en kan meer dan je denkt.
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=165743