Wat is in juli de snelste route naar Zuid-Frankrijk?

Vertrek is derde week van juli van Haarlem naar Agde. Met de auto zonder caravan. Het is de eerste keer zelf met de auto, maar van vroeger kan ik mij herinneren dat het verkeer rond Parijs en op de Route du Soleil altijd dramatisch was. Maar allebei ontwijken lijkt mij haast ondoenlijk.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Onderweg
3.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt dat probleem voor een groot deel omzeilen door niet of vrijdag, zaterdag of zondag te rijden. Wij zijn de laatste keer naar Z-Frankrijk op dinsdag/woensdag gereisd, dat scheelt een slok op een borrel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij zijn toen overigens 'gewoon' via de rondweg om Parijs (A104/N104) en de Route du Soleil (A6/A7) gereden
tinus1969
6 jaar geleden
Welke dagen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969 incheckdatum is zaterdag 22 juli. We zijn bereid om de reis over 2 dagen uit te smeren, inclusief een overnachting.
Inekez1
6 jaar geleden
Vrijdagmiddag en vrijdagavond zijn altijd erg druk rond Parijs. Dan is er een combinatie van toeristenverkeer en woon-werk-verkeer. Tot 22.00 uur rijden in Frankrijk ook de vrachtwagens, na 22.00 uur mogen die niet meer op de snelwegen. Als je donderdag vertrekt, ben je voor de vrijdag-drukte langs Parijs. Ben je bereid 's nachts te rijden, maak dan de meeste kilometers 's nachts in Frankrijk. Minder druk en niet in de brandende zon in de auto. Kijk ook eens op de site van de anwb voor informatie over vakantieverkeer door Frankrijk. En houd de eventuele wegwerkzaamheden in de gaten. https://www.anwb.nl/verkeer/buitenland/verkeersinformatie/frankrijk/vakantieverkeer#verkeersdrukte
Inekez1
6 jaar geleden
Je kunt overwegen om naar Parijs te rijden en vanaf daar per trein verder te reizen naar Avignon of Narbonne: auto met bagage op de autotrein en zelf reis je comfortabel met de TGV. http://www.treinreiswinkel.nl/treinreizen/frankrijk/autotrein?gclid=CNnfuNbBn9QCFZMy0wodN4gJ8g
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet op vrijdag of zaterdag. Op zondag ochtend heel vroeg vertrekken is het in 12 rij uren te doen Wel meerdere chauffeurs gewenst. Rij 2.5u max achterelkaar drink veel water de airco droogt je uit Neem anders een overnachting. Pak heen België nooit tussen 8 en 10 op een werkdag. Op de terug weg nooit tussen 15 u en 18 u door België op werkdagen . De laatste 20 jaar heb ik de route Adam Franse Rivièra wel 100x gereden . Via Reims , Luxemburg of Parijs dat laatste niet doen. Ik zelf rij wel via Parijs nu terug overnacht met kleinkinderen bij Disney maar vaak druk , druk . De snelste route is toch via Luxemburg en goedkoop tanken . Maar wat al door iedereen aangegeven time het slim. Mijd de ochtend spits in België ontbijt in Luxemburg rij daar na de spits door naar Metz hou je daar absoluut aan de snelheid 's limieten daar. Dan weer op de tolweg naar Dion knallen op naar Lyon Maak voor Lyon een slimme keuze door om Lyon heen te gaan A46 uit Mn hoofd ? Let goed een stom groen bordje op die rond weg met Marseille er op die moet je hebben hou je daar weer perfect aan de limieten na Lyon direction Marseille en de rit uitzitten . Ben je niet met meerdere chauffeurs rij niet in een keer !!!!! Neem je rust anders pakt de rust jou !!! Nogmaals mijn favoriete dag is zondag ochtend zo 3 uur vertrekken Bijna geen vrachtverkeer . Prettig vakantie .
tinus1969
6 jaar geleden
Ik vind -maar dat is deels smaak- juist de route Luxemburg-Metz-Nancy afgrijselijk.
Veel te druk, files, slecht wegdek/onoverzichtelijke knooppunten, overbelaste tankstations omdat iedereen een paar dubbeltjes wil besparen op benzine. Mijden, dat stuk, zeker zomers.

Het beste antwoord

De snelste route is waarschijnlijk via Breda-Lille-Parijs-Orleans-ClermontFerrand-Millau-Beziers.

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvulling: Overnachten in de omgeving van Orleans, bv Ibis budget Orleans Sud Olivet of Meung sur Loire.
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
De snelste route is gewoon de kortste via snelwegen. Af en toe een half uur stilstaan bij een druk knooppunt kun je niet compenseren met 400 km omrijden.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik zou vrijdag vroeg vertrekken, en bij Parijs via N104/Francilienne.

Andere antwoorden (2)

Sneller is Parijs mijden in het weekend (doordeweeks vertrekken)
of
hele andere route (kust?) en dus niet de Route du Soleil nemen of via Duitsland de autoslaaptrein Duitsland(Düsseldorf) naar Italië (Verona of Livorno) nemen.

Probleem met de autoslaaptrein is dat je naar Düsseldorf moet/vertrekt en aankomt in Italië (Verona of Livorno). Vandaar begint je vakantie met een paar dagen ontspannen rijden van Italië naar Agde (Montpellier). Niks stress op de Route du Soleil!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
De vraag is wat de snelste route is. Honderden kilometers omrijden via een route die óók druk is zal zeker niet sneller zijn! De autoslaapboemel + de extra kilometers via Duitsland en Italië gaat je eerder een dag extra reizen opleveren, zeker niet sneller dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ineke lees mijn eerste zin, daarin staat wat sneller is.
"Sneller is Parijs mijden in het weekend (doordeweeks vertrekken)"
niet op zwarte zaterdag gaan igg