Welke taal spreken ze in Luxemburg?

Wij gaan op vakantie bij de Fuussekaul in Heiderscheid. Weet iemand welke taal zij daar spreken in de omgeving?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Er worden drie talen gesproken: Duits, Frans en Luxemburgs. Luxemburgs is een taal die aan het Duits is verwant.

Dit algemeen verspreide Letzeburgsch is sinds 1985 de officiële taal. In de wetgeving, het bestuur en de rechtspraak is de officiële taal echter nog steeds Frans, in de handel wordt meestal Duits gebruikt en ook de meeste kranten en tijdschriften verschijnen in het Duits.
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Het is aan te raden een paar woorden Letzeburgesch te leren. Je wint er de sympathie mee van de Luxemburgers.
Zoals het ook aan te raden is in het aangrenzende deel van Frankrijk (de regio Straatsburg) Duits te spreken.
LeonardN
6 jaar geleden
+Ik snap de min niet.
SentWierda
6 jaar geleden
Ook ik begrijp de min niet. Of zou iemand graag zien toegevoegd hoe het in het onderwijs is geregeld?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen betrouwbare bron voor de stelling dat het Luxemburgs sinds 1985 "de" officiële taal zou zijn. Strikt (grondwettelijk) genomen kent Luxemburg geen officiële taal. De wetgever gebruikt de termen nationale taal, rechtstaal en bestuurstaal. Maar in het dagelijks spraakgebruik worden het Luxemburgs, het Duits en het Frans alledrie als officiële talen aangemerkt. In februari 1984 is wel bij wet vastgelegd (gedelegeerd in de Grondwet) dat het Luxemburgs de nationale taal is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://legilux.public.lu/eli/etat/leg/memorial/1984/16
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ plus Hoe het ook zij, in Heiderscheid en omgeving bedient men zich van de Duitse taal (zeker in gesprek met de toeristen) en op de camping Fuussekaul wordt men ook in het Nederlands te woord gestaan. In grote lijnen klopt het antwoord.
SentWierda
6 jaar geleden
Nationale taal, rechtstaal en bestuurstaal. Dat zijn mooie begrippen. Maar het gaat erom wat de echte taal van het gebied is: de traditionele taal. En dat is Letzeburgesch. (Bron: Atlas van de Europese talen; uitg, Het Spectrum.)
Zoals in een stukje Frankrijk onder Kortrijk Nederlands de traditionele taal is, in Catalonië het Catalaans en op het eiland Sylt het Fries. Spreek daar dus bij voorkeur geen Frans, Spaans of Duits.