Moet je een Jeep hebben voor een rondreis in Scandinavië?

Met 3 vrienden willen wij een 14daagse rondreis in Scandinavië (vooral Noorwegen en Zweden) gaan maken, maar welke auto daarvoor geschikt? Is echt een jeep/range rover nodig of is een Volkswagen Polo ook geschikt. De planning is rond januari/ februari.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou een electrische auto huren voor NOK 3500/week (€380)... mag je overal gratis parkeren, mag je de busbaan op, gratis 'tanken', etc. https://nabobil.no/listings/4723-tesla-motors-model-s-2013-asker?start_time=29.09.2016+23%3A26&end_time=29.09.2016+23%3A26
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog goedkoper: VW-up! electrische auto voor €20,39/dag: https://secure.avis.no/leiebil-tilbud/leiebiltilbud-norge/avis-manedsleie
Inekez1
7 jaar geleden
Het gaat over een rondreis door Noorwegen / Zweden, in de winter! Zo gauw je 5 meter de bebouwde kom van de grote stad uit bent kun je met elke auto overal gratis parkeren, als er tenminste niet 80 cm hoog bij elkaar geschoven sneeuw ligt. Busbanen zijn daar niet in de bossen en opladen in de binnenlanden kun je ook vergeten. Voor een benzineauto is het slim om een jerrycan reservebrandstof mee te nemen omdat de tankstations ver uit elkaar liggen. En niet elk tankstation heeft diesel, nog minder hebben lpg en nog minder hebben faciliteiten om je elektrische auto op te laden. Dit is echt de slechts denkbare optie voor een rondreis in dat gebied.
dudemeister
7 jaar geleden
kijk op snappcar.nl en zoek de auto uit naar wenssowieso zou ik een 4 wiel drijf nemen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
EV-Charging stations Norway (n = 2018): https://ev-charging.com/at/en https://chargemap.com/stats/norway

Het beste antwoord

Een Jeep of andere 4-wheel-drive is niet nodig als je op de gewone wegen blijft. De meeste zweden en noren hebben zelf ook een 'gewone' personenauto. Of jouw VW Polo geschikt is voor een dergelijke winterrondreis is een andere vraag.
Zorg in elk geval voor winterbanden en zorg dat accu, olie en dergelijke voorbereid zijn op lage temperaturen. Sneeuwkettingen en schep zijn aanbevolen en in sommige situaties ook verplicht om bij je te hebben. Een noodpakket voedsel, drinken, warme dekens en een knijpkat (of opwindbare zaklamp) zijn altijd handig om bij je te hebben als je onverhoopt in het donker in de sneeuw strandt met een kapotte auto.

Waar je vooral rekening mee moet houden is de planning: op veel wegen zul je bij sneeuwval niet harder dan 40 km/uur kunnen rijden, en op schone wegen bij droog weer is de maximum snelheid in Noorwegen ook nog erg beperkt (100 km/uur op de snelweg, 70 km/uur op andere wegen). In combinatie met de extreem korte dagen kom je niet heel ver per dag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als het plan is om veel secundaire wegen te pakken in het donker, overweeg dan om verstralers te monteren op je auto. Veiliger voor jou en de rendieren en het rijdt veel rustiger dan met gewoon groot licht in een besneeuwde omgeving.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt eraan wat voor soort rondreis je wilt maken. Over uitsluitend verharde wegen of ook over onverharde wegen.
Laat je goed informeren over de route. En ook of alle wegen open zijn ivm sneeuwval.
Ik heb zomers een rondreis gemaakt met een Opel corsa en dat ging prima. Zelfs op de onverharde wegen.