Hoe test ik 1-1-2?

Ik heb mijn vaste telefoonlijn van KPN opgezegd. Ik bel nu via VoIP. Dat geeft twee mogelijke problemen als ik eens 1-1-2 moet bellen:

1. Als het goed is, kan ik via VoIP ook naar 1-1-2 bellen. Als het goed is... maar is dat goed, bij mijn aansluiting?

2. In mijn modem moeten bepaalde instellingen goed staan, anders kan ik 1-1-2 niet bereiken. Ik denk dat de instellingen nu goed zijn, maar dat wil ik graag testen.

Kortom: ik wil weten of ik 1-1-2 kan bellen - krijg ik dan de alarmcentrale aan de lijn, of gaat dat niet lukken?

Ik ken maar één manier om daar achter te komen: proberen. Maar dat mag niet.

Mag ik toch 1-1-2 bellen als ik meteen vertel dat het om een test-telefoontje gaat? Zo ja, op welke rustige tijd kan ik dat het beste doen, zodat ik geen echte 1-1-2-meldingen verstoor?

Of bestaat er een 1-1-3 of zo dat je kunt gebruiken om te testen of 1-1-2 werkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
7.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geluk hebt zit een politie je vraag te lezen. :D

Het beste antwoord

Ik heb een berichtje gestuurd via http://www.112.nl/algemene-onderdelen/contact.

Nu nog ff duimen draaien en wachten op hun antwoord... Dan post ik 't hier :).

Toegevoegd op 20-05-2009 15:44:49
.
Hierbij 't antwoord van 112:

"Wij adviseren u contact op te nemen met het politiekorps van uw regio. De
korpsbeheerder van de regionale politiekorpsen en de beheerder van het Korps
Landelijke Politiediensten (KLPD) zorgen voor het alarmnummer 1-1-2. Iedere regio
draagt zorg voor het 1-1-2 verkeer uit de eigen regio en vrijwel iedere regio
beschikt daartoe over een eigen alarmcentrale.

Voor meer informatie kunt u het beste contact opnemen met de regiopolitie,
telefoonnummer 0900 8844 (lokaal tarief). Omdat dit een landelijk nummer is, kan het
zijn dat u eerst moet vragen om doorverbonden te worden naar de juiste politieregio."

Hmm... Nog niet echt een uiteindelijk antwoord, dus. Het moet dus waarschijnlijk ook eerst bekend zijn in welke regio je woont :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal super, dank alvast! En +1 natuurlijk!

Andere antwoorden (12)

Bel 112 en wanneer je de alarm centrale krijgt vraag je ze om een telefoonnummer in een bepaalde plaats. Dit gebeurd dagelijks enkele keren dat mensen 118 willen bellen maar op 112 uitkomen...

En verontschuldig je dat je hun tijd verbruikt hebt...

Dan weet jij dat het werkt en zij zijn er min of meer aan gewend dat dit met enige regelmaat gebeurd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het ooit gedaan toen ik zeker wou zijn van het feit dat ik zonder netwerk toch 112 kon bellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit juich ik niet toe, 112 is bedoeld voor serieuze noodsituaties en niet om te testen of je er heen kunt bellen. In de tijd dat jij de lijn bezet houdt, is er misschien wel iemand die echt in nood zit maar er niet doorheen komt. Ik zou in jouw geval gewoon accepteren dat je het niet kunt testen en hopen dat je 112 niet nodig zult hebben. Gebeurt dan toch, dan merk je snel genoeg of het werk en anders is er altijd nog de gsm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt er altijd door heen
118 bestaat niet meer is een beetje l*llig dan hahaha.
ik gebruik broekzak bellen als smoes, kan ook met huis telefoon. maar als je belt krijg je eerst nog de vraag walke dienst je nodig heb politie brandweer ambulance, dus nog genoeg tijd om sorry te roepen of broekzak geluiden te maken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je ook andere nummers kunt bellen met VoIP? Dan lijkt met me logisch dat je ook 112 kunt bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meen je dat? Wat vreemd..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, da's juist het probleem. Ten eerste kan het niet met sommige VoIP-diensten. Ten tweede kan mijn modem in de weg gaan zitten. Bijvoorbeeld door er automatisch 035 voor te zetten als het nummer minder dan tien cijfers bevat. Of door een andere instelling iets doen waardoor ik wel 112 intoets, maar er iets anders naar de telefooncentrale wordt gestuurd. Dus ik wil het toch echt testen. In een noodsituatie ben ik in nood (duh), en dan wil ik niet naar mijn mobiel moeten zoeken terwijl er een inbreker rondscharrelt, of ik ingesloten ben door vuur, of ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, nu begrijp ik het. Misschien kun je iets met deze website: http://www.112voip.nl/
Ha, die Rotaluclac;

Ga net zo lang voor het raam zitten tot je iets ziet gebeuren waarvoor je wel 112 bellen mag en sla alarm. Kost wel wat tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je kunt doen is gewoon 112 bellen, en als je hoort dat hij overgaat weer ophangen. Zo stoor je de meldkamer niet, en jij weet dat je contact kunt leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gewoon kunt bellen met andere nummers, kun je ook 112 bereiken. Hoef je niet te testen, is gewoon zo. Je hoeft ook niets in het modem te veranderen: bellen is bellen, dat regelt je nieuwe provider allemaal. Het maakt ook niet uit of je via VoIP-sip of VoIP-NCS belt ... of VoDSL ...
Er verandert dus niets, behalve dan dat je via een modem belt. Dus, geen zorgen! En ik hoop voor je dat je 112 nooit hoeft te bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je adviseren om 0900-8844 te bellen en dan te vragen hoe je 1-1-2 kan testen. 0900-8844 is het algemene nummer van de politie, dat je kan gebruiken, wanneer er geen sprake is van een noodsituatie. Alle antwoorden, waarin je wordt geadviseerd wèl (kort) 1-1-2 te bellen, lijken mij onverstandig.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord komt overeen met wat 112 zelf zegt - een +1 dus van mij.
Steek je huis in de brand!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon bellen en gelijk aangeven dat het om een testtelefoontje gaat. Gesprek is dan binnen 10 sec afgelopen. Jij weet dat het werkt (of niet) en de 112 wordt volgens mij niet echt lastiggevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 112 belt, en hangt direct op, dan gaan ze jou terug bellen, niet doen dus! Alleen als het echt nodig is 112 bellen! En, heb je normaal geen mobiel bij? Zou het daar toch ook mee kunnen als het nood is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
118 bellen en vragen of ze je willen doorverbinden met 112.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat je de alarmcentrale niet mag bellen om te testen? Het lijkt mij juist heel legitiem.