Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

(Wanneer) wordt het nummer van een weggegooide SIM-kaart hergebruikt?

Ik was in Afrika. Daar heb ik een lokale SIM-kaart gekocht en gebruikt. Na thuiskomst heb ik die SIM-kaart weggegooid.

Het bijbehorende telefoonnummer is nog wel geregistreerd, maar niet meer in gebruik. Ik heb zelf geen mogelijkheid door te geven dat het nummer is vervallen.

Wordt dit telefoonnummer ooit hergebruikt? Zo ja, wat is daarvoor de procedure? Of kunnen/mogen eenmaal uitgegeven nummers niet worden hergebruikt en zullen de nummers dus ooit opraken?

(Ik kan me voorstellen dat deze vraag niet eenvoudig kan worden beantwoord voor een willekeurig land in Afrika. Daarom is het ook goed als iemand het antwoord weet voor Nederland of België: wat gebeurt hier met in onbruik geraakte telefoonnummers?)

Cryofiel
een maand geleden
in: Telefoons
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
Uit mijn blote hoofd... een nummer dat minimaal 2 jaar niet meer in gebruik is kán hergebruikt worden.
'Niet in gebruik' wil hier zeggen dat providers het nummer hebben vrijgegeven. Dat kan doordat abonnementen afgelopen zijn, of pre-paid nummers te lang niet meer gebruikt zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

In de meeste gevallen worden telefoonnummer op een gegeven moment weer hergebruikt door de aanbieder. Dit geldt ook voor ongebruikte nummers van SIM-kaarten die zijn weggegooid.

Voor veel telecombedrijven geldt dat als een nummer enige tijd niet wordt gebruikt (bijvoorbeeld enkele maanden tot een jaar), het weer beschikbaar komt voor nieuwe klanten. De exacte duur waarin een nummer opnieuw uitgegeven kan worden, verschilt per land en provider.

In Nederland en België worden nummers meestal na ongeveer 6 maanden tot 1 jaar weer beschikbaar, afhankelijk van de regels van de telecomaanbieders. Het is mogelijk dat er administratieve procedures zijn waarbij nummers officieel worden 'afgeschreven' voordat ze opnieuw kunnen worden uitgegeven.

Dus, ja, nummers worden hergebruikt, maar hoe lang het duurt hangt af van de provider. Wie heeft er ervaring met het hergebruiken van telefoonnummers bij hun provider? Wat weten jullie hierover?!
(Lees meer...)
een maand geleden
ronron1212
een maand geleden
Het abonnement zal opgezegd moeten zijn en op een weggooi simkaart moet geen te goed meer staan
TurfGraver
een maand geleden
Bij prepaid vervalt nummer en tegoed meestal na x periode als er geen gebruik van wordt gemaakt.
ronron1212
een maand geleden
@Turfgraver zolang er nog geld op de kaart staat niet
TurfGraver
een maand geleden
@ronron1212, jawel hoor.
Als er in die periode geen gebruik van is gemaakt vervalt het.
ronron1212
een maand geleden
Dat is niet meer @Turfgraver
TurfGraver
een maand geleden
Jawel hoor @ronron1212
Inekez1
een maand geleden
Bij kpn vervalt het tegoed als je de kaart 6 maanden niet hebt gebruikt. Gratis nummers bellen en gebeld worden tellen in die 6 maanden niet mee, je moet echt een beetje van je tegoed hebben verbruikt. Doe je dat 6 maanden lang niet, dan heb je daarna nog 3 maanden om je kaart weer te heractiveren. Na die 3 maanden (dus 9 maanden in totaal) vervalt je nummer en kun je de kaart nooit meer gebruiken. https://www.kpn.com/prepaid/veelgestelde-vragen-over-prepaid Bij Lebara is dat al na 90 dagen. Je hebt dan nog 30 dagen de tijd om de kaart opnieuw te activeren. https://www.lebara.nl/nl/service/beltegoed-bekijken.html Andere providers hanteren wellicht andere regels en termijnen. Ik ga ze niet allemaal nazoeken.
TurfGraver
een maand geleden
Vodafone:
Als je niet opwaardeert, sluiten we je nummer af en vervalt je tegoed.
Gebruik dus minimaal 1x per 6 maanden je tegoed. Dan weten we dat jouw nummer in de lucht moet blijven.
Odido:
Als je niet opwaardeert sluiten we je simkaart na 30 dagen alsnog af van het Odido netwerk.
Simyo:
Doe je dit niet? Dan komen je simkaart, het beltegoed en je telefoonnummer te vervallen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing