Wat zijn 'vaste nummers'?

Wat wordt bij telefoonverkeer bedoeld met: vaste nummers?
Zijn er ook andere nummers dan 'vaste nummers' en hoe worden die dan genoemd?

8 maanden geleden
in: Telefoons
1.1K
Thecis
8 maanden geleden
Nummers die een huisaansluiting hebben. In het Engels ook wel een landline genoemd. Het signaal bij deze vaste nummers worden niet zoals mobiele nummers via zendmasten verstuurd.

Antwoorden (2)

Dat zijn huistelefoons die buiten de deur niet werken. De telefoonnummers bestaan uit een netgetal en een abonneenummer. Dit in tegenstelling tot mobiele telefoons, al dan niet smart, die een nummer hebben dat altijd met 06 begint.
Amadea
8 maanden geleden
SentWierda
8 maanden geleden
@Amadea. Ik kreeg een specificatie van KPN van de door mij gebelde nummers, vanuit een nummer met kengetal. Onder de noemer 'Nationaal naar vaste nummers' staan zowel nummers met kengetal, als 06-nummers, als 08-nummers, als vijfcijferige nummers. Ik ben hier verbaasd over. Vandaar mijn vraag.
tinus1969
8 maanden geleden
Het gaat dus (iig van oorsprong) letterlijk om ‘vaste’ telefoons die op een vaste plaats en met een vaste lijn vastzaten.
Er zijn vaste nummers, mobiele nummers, nomadische nummers, servicenummers, en speciale nummers. Ik zal ze één voor één beschrijven.

Een vast nummer is gekoppeld aan een telefoon die in een gebouw staat, en dus niet overal mee naartoe kan worden genomen. Zo is bijvoorbeeld 035-6779222 het vaste nummer van de NOS. De 035 aan het begin geeft aan dat het nummer zich in het gebied van Hilversum bevindt. Zou de NOS verhuizen naar bijvoorbeeld Utrecht, dan zou de NOS een ander nummer krijgen: een nummer dat zou beginnen met de 030 van Utrecht.

Een mobiel nummer is gekoppeld aan een mobiele telefoon.

Een nomadisch nummer is bijvoorbeeld een 085-nummer. Dat is hetzelfde als een vast nummer in de zin dat het is gekoppeld aan een niet-mobiele telefoon die in een gebouw staat. Maar, anders dan bij vaste nummers, kunnen nomadische nummers bij een verhuizing door het hele land worden meegenomen. Stel dat de NOS geen vast nummer zou hebben genomen, maar een nomadisch nummer, dan had de NOS van Hilversum naar Utrecht kunnen verhuizen zonder een ander nummer te hoeven aanvragen.

Een servicenummer is een 0800- of 0900-nummer (gratis of betaald). Er zit meestal een dienst achter. Servicenummers gedragen zich verder als nomadische nummers, in de zin dat de eraan gekoppelde telefoon een niet-mobiele telefoon is die zich overal in Nederland kan bevinden.

Een speciaal nummer is bijvoorbeeld 112 of 113.
Cryofiel
8 maanden geleden
SentWierda
8 maanden geleden
@Cryofiel. Dit antwoord zou ik ook hebben gegeven, ware het niet dat KPN er (zwart-op-wit) een andere uitleg aan geeft. Zie mijn reactie op het antwoord van Amadea.
Thecis
8 maanden geleden
Wellicht kan bellen voor uitleg.