Hoe belde je met een motorola 9800x als er nog geen simkaarten bestonden?

een jaar geleden
in: Telefoons
1.1K
ronron1212
een jaar geleden
Hoezo geen simkaart?
MS
een jaar geleden
De simkaart bestond al voor de mobiele telefoon maar was veel groter dan nu. Zie hier:
https://www.kpn.com/zakelijk/blog/geschiedenis-van-de-simkaart.htm
Vortexxx
een jaar geleden
Hoe bedoel je geen simkaart, er ging een simkaart in met de afmetingen van een creditcard.
https://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_MicroTAC

Antwoorden (1)

Vroeger hadden mobiele telefoons geen SIM-kaarten, maar ze waren wel al draadloos en konden overal mee naartoe genomen worden. In plaats van SIM-kaarten gebruikten ze "abonnementen" die waren gekoppeld aan een specifiek mobiel telefoonnummer. Om te bellen met zo'n telefoon moest je een zogenaamde "provider" selecteren en vervolgens het telefoonnummer intoetsen dat je wilde bellen. De provider zorgde ervoor dat het gesprek werd doorverbonden via het mobiele netwerk.
.
De MicroTAC, uitgebracht door Motorola op 25 april 1989, was destijds de kleinste en lichtste telefoon die verkrijgbaar was. De eerste MicroTAC's stonden bekend als de Motorola 9800X, een voortzetting van de numerieke naam die Motorola in de jaren tachtig aan hun telefoons gaf.

De Duitse smartcardmaker Giesecke & Devrient had in 1991 de simkaartprimeur. De eerste generatie simkaarten had met 8,5 bij 5,5 centimeter het formaat van een bankpas.

In 1991 bracht Motorola de MicroTAC Classic uit, die leek op het model uit 1989. Er was een single-band GSM-model beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk dat simkaarten van creditcardformaat gebruikte.
Toegevoegd op 5 januari 2023 07:33: bron
SimonV
een jaar geleden