Hoe weet een smartphone in een vliegtuig in welke tijdzone je bent?

Recent ben ik door twee tijdzones gevlogen op meer dan 30.000 voet. Mijn smartphone wist in welke tijdzone ik was. Maar ik kan in geen een app vinden waar ik dan ben. Er is immers geen ontvangst op die hoogte. Hoe weet een smartphone waar ik ben?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Telefoons
2.3K

Antwoorden (1)

Je smartphone ontvangt in eerste instantie de passieve GPS signalen (locatie) zonder dat je verbonden hoeft te zijn. Dus tijdens vliegtuigstand kan je smartphone niet zenden, maar nog wel ontvangen. Heb je tijdens de vlucht de vliegtuigstand uit dan kan het voorkomen dat de signalen vanaf de telefoonmasten als het bereik voldoende is (als je laag genoeg vliegt) de tijdzone van je smartphone automatisch wijzigen. Heb je je wifi aan en er is verbinding in het vliegtuig met openbare wifi, dan zorgt het wifi-signaal dat je locatie en tijdzone worden geregistreerd en aangepast indien je dat op automatisch hebt ingesteld.

De gemiddelde smartwatch verandert de tijd overigens niet helemaal vanzelf, daarvoor moet de gebruiker zelf eerst actie ondernemen door enkele toetsen in te drukken om de tijdzone waarin hij zich bevindt op dat moment te laten wijzigen.

TIP: Je kunt de globale route van je vlucht volgen in Google Maps met GPS aan, in dit geval locatie aanzetten (en ook al vraagt de gemiddelde smartphone om een wifisignaal om de locatie preciezer te bepalen het werkt ook zonder wifisignaal). Het kan soms wel even duren voordat een GPS signaal je smartphone heeft bereikt.