Hoeveel straling geeft een mobiele telefoon in standby stand af?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Geen. Althans, niet de straling waar we het normaal gesproken over hebben wanneer we het over mobieltjes hebben. Wel een heel klein beetje straling, of eigenlijk beter strooivelden, zoals elk functionerend elektrisch apparaat die afgeeft. De grootste stroomverbruiker in een mobieltje is de zender. De fabrikant haalt hogere verkoopcijfers wanneer hij met een zo hoog mogelijke standby-tijd kan adverteren. Om die tijd zo hoog mogelijk te laten zijn, zet hij de zender helemaal uit als het niet nodig is te zenden. In de standby-stand staat alleen de ontvanger aan. De zender is niet nodig, en staat dus uit om stroom te sparen. Wanneer de zender dan toch aan moet, zijn er een aantal trucs om ook dan het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden. Ook die trucs richten zich voornamelijk op de stroomvretende zender. Het mobieltje kijkt bijvoorbeeld hoe sterk het signaal van de zendmast is. Is dat signaal sterk, dan weet het mobieltje dat de zendmast vlakbij staat, en zal hij op een laag vermogen zenden - de ontvanger in de zendmast is namelijk dichtbij, dus hoeft het mobieltje niet te "schreeuwen". Is daarentegen het signaal zwak, dan is de zendmast kennelijk ver weg (of er zit een obstakel tussen). In dat geval is het helaas wel nodig op hoog vermogen te zenden (het mobieltje moet "schreeuwen" omdat de ontvanger in de mast anders niets hoort). Alleen in dat geval zal op hoog vermogen worden gezonden. Je kunt dit makkelijk controleren door je mobieltje naast de luidsprekertjes van je PC te leggen, of naast sommige wekkerradio's of autoradio's. Die laten een storing horen wanneer het mobieltje straalt. Probeer het terwijl je op je mobiel een gesprek aan het voeren bent, dan hoor je direct of jouw testapparaat gevoelig is voor GSM-straling. Zodra je een apparaat hebt gevonden dat zich door een mobieltje laat storen, kun je een SMS versturen of ontvangen - je hoort dan wanneer en hoe lang het mobieltje straling uitzendt. Hetzelfde kun je doen door te bellen of gebeld te worden. Als je dan je mobieltje op standby zet, hoor je geen storing meer. Dat komt doordat de zender van het mobieltje dan uit staat. Toegevoegd na 31 seconden: (Korte toevoeging staat in reactie, paste hier niet meer.)

Veel en veel minder dan tijdens het bellen. Met grote tussenpozen zendt ie een signaaltje uit om te vertellen dat ie er nog is. Autoregistratie heten die signalen.

Een antwoord weet ik niet...ik weet alleen dat ik slechter slaap als er een mobieltje op mijn nachtkastje ligt,dus er komt wel iets vanaf denk ik.Zet ik mijn mobiel uit,val ik sneller in slaap en slaap dan ook beter door.Ik weet niet of dit toeval is hoor.

Een ouderwetse telefoon niet zo veel, zoals de anderen al vertelden. Maar de nieuwe generatie eye-fones, Androids, blackberries etc, halen steeds tweets etc op. Hoewel er meer data wordt ontvangen dan verzonden, zendt hij wel degelijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100