Hoe laad ik mijn telefoon 's nachts veilig op?

De batterij van een telefoon kan tijdens het opladen zodanig oververhit raken, dat het toestel in brand vliegt. Althans, dat is wat ik heb begrepen.

Op welke manier gebeurt dat? Moet ik me voorstellen dat de batterij langzaam steeds heter wordt, tot het toestel begint te smelten, dan te smeulen, en er vervolgens een beetje vuur ontstaat? Of ontstaat er een korte steekvlam? Of juist een kort maar heftig vuurtje zoals wanneer je een opgefrommelde krant in brand steekt?

Ik vraag dit omdat ik de telefoon op een zodanige plek wil neerleggen dat er, als zoiets gebeurt, geen brand ontstaat.

Toegevoegd na 1 uur:

Ik gebruik de officiële draadloze oplader met de officiële netadapter en het officiële snoertje. Ik leg de telefoon op de draadloze oplader om hem op te laden.

Cryofiel
6 jaar geleden
in: Telefoons
3.2K
Rieneke1
6 jaar geleden
Schijn wel los te lopen als je de officiele oplader gebruikt en geen goedkope meuk uit China?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik laad hem overdag op zodat ik in de buurt ben.
als de mobiel helemaal is opgeladen, gaat hij meteen weer van de lader.
maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat er niks mis kan gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In een stalen broodtrommel leggen...
Rugtas24
6 jaar geleden
Een tijdklok, heb je al voor tien euro
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
's Avonds opladen als je erbij bent. Geen probleem.

Antwoorden (2)

leg je smartphone dan op een nachtkastje, en het liefst nog onder een rookmelder.”
Wanneer je slaapt, vallen je zintuigen immer mee in slaap. Je reukzin zal niet werken, waardoor je een smeulend toestel niet snel opmerkt. Een rookmelder zal je dan tijdig wekken.
Ten tweede is het een goed idee om steeds de juiste lader met bijhorende kabel te gebruiken. Sinds de aansluitingen van mobiele telefoons universeel werden, kwamen er meer en meer goedkope, al dan niet Chinese, varianten op de markt. De trieste waarheid is dat die exemplaren slecht gefrabriceerd worden, waarbij fabrikanten veiligheidsvoorschriften vaak negeren.
6 jaar geleden
Deze kans is erg klein. Er zit een LiPo batterij in smartphones die inderdaad erg gevoelig is. Nu zijn er maar op heel de wereld enkele gevallen van telefoons die in de fik vliegen dus de kans is heel erg klein. Je kan het niet voor zijn, wel kan je het vertragen. Laat bijvoorbeeld de telefoon op in een LiPo-zak, deze vertraagt het vuur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor zover ik weet zitten er in de meeste telefoons geen LiPo-accu's, maar Li-ion-accu's.