Waarom gaat mijn vaste telefoon niet meer over?

Wij hebben de volgende drie telefoons aangesloten op de analoge lijn van onze Fritzbox:

1. Ericsson T65 met extra bel (https://dutchtelecom.files.wordpress.com/2016/07/ptt-ericsson-t65-tdk-1974.jpg)
2. Philips D9033 (http://media6.marktnet.eu/15193180-c3d9b889-14f4-4ddc-963f-81ce220a545e-fullsize.jpg)
3. Premier Sydney (http://assets.catawiki.nl/assets/2014/11/1/4/f/7/4f7e25de-61c3-11e4-9d5f-f3af97a6ab0d.jpg)

Deze telefoons zitten met twee splitters aangesloten op de Fritzbox (zie bijlage). Tot vandaag gingen alledrie de telefoons over als er naar toe gebeld wordt. De Philips daarentegen gaat niet over. Je kunt hem wel opnemen en er mee bellen maar je hoort het niet als die overgaat. Wie weet waar dit aan kan liggen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Telefoons
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom zit die Splitter 1 ertussen, die functioneert alleen als doorvoerder...?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die zit er tussen omdat splitter 2 niet direct in de Fritzbox past

Het beste antwoord

Waarschijnlijk overschrijden je gecombineerde telefoontoestellen de maximum capaciteit die je Fritzbox kan leveren.

Vroeger (nou ja, voor het voip tijdperk in elk geval) hanteerde KPN de zogenaamde 'aansluitfactor'. Dat was een x waarde per telefoonaansluiting die niet overschreden mocht worden.

Elk apparaat (telefoon, antwoordapparaat, extra bel) had een stickertje met daarop de aansluitfactor. Een gewone telefoon had aansluitfactor 1, energieslurpers (een antwoordapparaat of zo) die door de telefoonlijn van energie werden voorzien hadden een aansluitfactor van 1,5 of soms nog hoger.

De opgetelde waarden mochten bij elkaar niet hoger zijn dan de voorgeschreven aansluitfactor.

Het maximum weet ik niet meer, maar als je boven de limiet ging zitten functioneerde sommige apparaten niet meer, of niet goed (de bel ging niet meer over of het antwoordapparaat ging haperen).

Ik weet niet hoeveel volt een Fritzbox heeft op de telefoonuitgang, of wat daar de aansluitfactor van is, maar erg veel toestellen zal je er niet tegelijkertijd op kunnen aansluiten. Zelfs op een ouderwetse KPN analoge aansluiting (ong. 48 volt) kon je niet meer dan een toestel of 3 aansluiten, en dan alleen als het een eenvoudig toestelletje was zonder toeters en (extra) bellen.

Tot zover het geschiedenislesje!

TL;DR

Je sluit (waarschijnlijk) teveel apparaten aan op 1 poort!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja. Ik denk dat dit het inderdaad moet zijn. Als ik de Premier loskoppel gaat de Philips wel over. Wel vreemd dat het eerst wekenlang wel werkt en dan ineens niet...