Moet je bij beeindiging dienstverband bij een kostenvergoeding voor een smartphone nog een restwaarde aan je wergever betalen?

De smartphone is noodzakelijk voor een behoorlijke vervulling van de dienstbetrekking. Het abonnement (ofwel SIM kaart) wordt door de werkgever geleverd. De werkgever geeft een maandelijkse belastingvrije onkosten vergoeding zodat de werknemer zelf een smartphone naar eigen keuze kan kopen. De smartphone moet wel voldoen aan de door de werkgever gestelde criteria. Wat gebeurt er nu bij de beëindiging van het dienstverband? Moet de medewerker het toestel aan de werkgever teruggegven cq een restwaarde van de smartphone betalen of niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik begrijp uit de vraag dat je de smartphone zelf hebt gekocht. Dan ben jij de eigenaar, niet de werkgever. Je mag 'm dus gewoon "blijven houden" (het is inmers je eigendom) en hoeft er niets voor aan de werkgever te betalen. (Overigens: als ik werkgever zou zijn, zou ik nooit voor deze constructie hebben gekozen. Ik zou ze zelf aanschaffen en ter beschikking stellen.) Toegevoegd na 9 minuten: Als de werkgever de telefoon had verstrekt, dan zou hij aan het eind van het dienstverband terug moeten naar de werkgever. Of de werknemer zou 'm mogen houden tegen vergoeding van de restwaarde aan de werkgever.)

Ik begrijp juist dat ze een smartphone zelf heeft gekocht, maar wel op kosten vd baas. BYOD (Bring Your Own Device) heet dat, dus dat het 'hun eigen gekozen toestel' is, zelf aangeschaft/uitgezocht (bijv. bij de mediamarkt), maar wel betaalt door de werkgever. In dat geval dien je hem bij einde dienstverband terug te geven aan de werkgever. Je kan hem niet afkopen door restwaarde aan werkgever te betalen (heeft iets te maken met intellectuele eigendom wat op de smartphone staat). Ongeacht of je na je dienstverband wel/niet werkzaamheden hebt te doen op de smartphone dien je hem direct bij einde dienstverband terug te geven. Je kan wel even 1 op 1 praten met degene bij wie je hem moet inleveren, dat je er nog data ervan af wilt halen en of je hem nog een paar dagen tot max. een weekje mag gebruiken na einde dienstverband. Maar dat is ong. het maximale rek wat er in zou kunnen zitten. Ook kan je aan deze persoon een 'vrijwaringsbewijs' vragen als je hem inlevert, dat je van alle verantwoordelijkheden betreft de smartphone ontheven bent. Dit was één van mijn functies in een groot bedrijf, vandaar dat ik dit weet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100