Moet je bij beeindiging dienstverband bij een kostenvergoeding voor een smartphone nog een restwaarde aan je wergever betalen?

De smartphone is noodzakelijk voor een behoorlijke vervulling van de dienstbetrekking. Het abonnement (ofwel SIM kaart) wordt door de werkgever geleverd. De werkgever geeft een maandelijkse belastingvrije onkosten vergoeding zodat de werknemer zelf een smartphone naar eigen keuze kan kopen. De smartphone moet wel voldoen aan de door de werkgever gestelde criteria. Wat gebeurt er nu bij de beëindiging van het dienstverband? Moet de medewerker het toestel aan de werkgever teruggegven cq een restwaarde van de smartphone betalen of niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Telefoons
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals Computoon al schrijft:
Alleen als de werknemer de smartphone (of andere hardware) heeft betaald, dan moet deze worden ingeleverd bij beëindiging van het dienstverband. Als men het apparaat wil houden, moet de werknemer de restwaarde aan de werkgever betalen. https://www.rendement.nl/nieuws/id17877-restwaarde-bepalen-bij-overname-smartphone.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan dat je in de eerste zin werkgever bedoelt anders begrijp ik je reactie niet :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@spooring, goed opgelet. Bedankt. Alleen als de werkGever de smartphone heeft betaald.

Antwoorden (2)

Ik begrijp uit de vraag dat je de smartphone zelf hebt gekocht. Dan ben jij de eigenaar, niet de werkgever. Je mag 'm dus gewoon "blijven houden" (het is inmers je eigendom) en hoeft er niets voor aan de werkgever te betalen.

(Overigens: als ik werkgever zou zijn, zou ik nooit voor deze constructie hebben gekozen. Ik zou ze zelf aanschaffen en ter beschikking stellen.)

Toegevoegd na 9 minuten:
Als de werkgever de telefoon had verstrekt, dan zou hij aan het eind van het dienstverband terug moeten naar de werkgever. Of de werknemer zou 'm mogen houden tegen vergoeding van de restwaarde aan de werkgever.)
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je een onkostenvergoeding krijgt voor jouw auto, die je zelf hebt aangeschaft, hoef je de auto niet terug te geven. Een zelf aangeschafte smartphone dus ook niet. Betaalt de werkgever b.v. de extra trekhaak, dan moet die terug. Het kan zijn dat je van een zelf aangeschafte smartphone, bv wel de sim kaart moet inleveren.
Vragensteller stelt dat de SIM-kaart wel door de werkgever wordt geleverd.
Ik begrijp juist dat ze een smartphone zelf heeft gekocht, maar wel op kosten vd baas. BYOD (Bring Your Own Device) heet dat, dus dat het 'hun eigen gekozen toestel' is, zelf aangeschaft/uitgezocht (bijv. bij de mediamarkt), maar wel betaalt door de werkgever.

In dat geval dien je hem bij einde dienstverband terug te geven aan de werkgever. Je kan hem niet afkopen door restwaarde aan werkgever te betalen (heeft iets te maken met intellectuele eigendom wat op de smartphone staat).

Ongeacht of je na je dienstverband wel/niet werkzaamheden hebt te doen op de smartphone dien je hem direct bij einde dienstverband terug te geven.

Je kan wel even 1 op 1 praten met degene bij wie je hem moet inleveren, dat je er nog data ervan af wilt halen en of je hem nog een paar dagen tot max. een weekje mag gebruiken na einde dienstverband. Maar dat is ong. het maximale rek wat er in zou kunnen zitten. Ook kan je aan deze persoon een 'vrijwaringsbewijs' vragen als je hem inlevert, dat je van alle verantwoordelijkheden betreft de smartphone ontheven bent.

Dit was één van mijn functies in een groot bedrijf, vandaar dat ik dit weet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bring Your own device, zegt het al. Je kiest, koopt en gebruikt je eigen devices.
De werkgever betaalt vaak het abonnement en de onderhoudskosten (niet eens altijd)
De hardware blijft eigendom van de werknemer. Bring your own device is een nieuw fenomeen, dat nog niet goed aansluit bij de wettelijke regels voor werknemers.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
BYOD betekent dat iedere werknemer een bepaalde (jaarlijkse) budget krijgt om een smartphone en evt. laptop aan te schaffen (die aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals 3-jarig garantie). Zij krijgen deze budget bij begin dienstverband en bij sommige bedrijven als jaarlijkse vergoeding (of bepaalde functie waarbij ze in aanmerking komen voor deze BYOD) gestort op hun rekening. Daarna kunnen ze deze smartphone en evt. laptop hiermee aanschaffen. Veel bedrijven hebben aanvullende voorwaarden hiervoor, zoals kopie van deze factuur dienen ze te geven aan de werkgever, waarop hij deze in het dossier vd betreffende werknemer stopt. Hier kan je het concept van BYOD teruglezen:
http://www.sdworx.be/nl-be/sd-worx-r-d/publicaties/artikels/byod-een-nieuwe-manier-van-werken (Van dezelfde link kan je gelijk afleiden dat de werkgever (mee)betaalt aan deze BYOD, alleen verschilt dat per bedrijf in welke vorm dat gebeurt en hoe ze deze vergoeding noemen).