Hoe komt het dat op mijn iPhone 5c gele strepen zitten?

Ik heb een iPhone 5c van iemand overgenomen alleen ik kwam er vanavond achter dat er gele strepen op zaten nu is mijn vraag hoe dat komt en of ik er wat tegen kan doen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Telefoons
4.2K

Het beste antwoord

Strepen in beeld van je iPhone (wit/grijs/geel) duiden er op dat er een defect aan het scherm of de lcd-kabel is. Meestal ontstaan door een val van het toestel. Ze kunnen ook nog dagen (en soms weken) na de val van het toestel ontstaan.

Dan is de vraag wanneer het toestel is gevallen. Heb je hem zelf laten vallen (hoeft geen harde val te zijn) of niet.

Als je hem zelf hebt laten vallen dan zul je naar een reparatieboer toe moeten. Misschien kun je de kosten verhalen op je inboedelverzekering. Veel inboedelverzekeringen dekken ook schade aan mobiele telefoons, lees je polis er eens op na.

Als je zelf het toestel niet hebt laten vallen dan is de kans groot dat de vorige eigenaar het toestel heeft laten vallen. Je kunt terug gaan naar die eigenaar en vragen of hij toevallig het toestel heeft laten vallen. Misschien krijg je eerlijk antwoord en wil de verkoper het toestel terug nemen of betalen voor de reparatie.

In ieder geval heb je wel het recht om een goedwerkende telefoon te krijgen en als je een beschadigde telefoon hebt ontvangen dan sta je juridisch in je recht om de koop te ontbinden of een goed toestel te ontvangen (voor een voorbeeldbrief zie bron 2). Nadeel is wel dat je moet aantonen dat de schade niet door jou is ontstaan of tijdens het transport. Eigenlijk kun je dat niet omdat de strepen pas zijn verschenen nadat je het toestel zelf al in gebruik hebt genomen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Probleem is vooral dat je het toestel niet in een winkel hebt gekocht en daarom geen aanspraak op standaard zaken als garantie en dergelijke hebt. Belangrijk is ook dat je bij een particuliere koop altijd het toestel onderzoekt op gebreken voor de koop.

Maar als je het toestel hebt gekocht en de verkoper heeft aangegeven dat er geen schade is en het toestel normaal werkt dan heb je ook recht op zo'n toestel. Als de verkoper wel wist dat er misschien schade was maar dat niet heeft verteld dan is dat een verborgen gebrek en heb je dus het recht om je geld terug te krijgen. Probleem kan wel zijn dat je niet zoveel gegevens van die persoon hebt om het ook aan te kunnen pakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je ziet het trouwens bijna alleen als het donker is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan valt de schade erg mee dus. Maar het kan goed zijn dat het erger wordt. Maar het is wat je er zelf mee wil doen. Overigens zijn er in het verleden ook problemen met de lijmlaag in de schermen van iPhones geweest, misschien dat dat aan de orde is. Dat gaf ook gele strepen/vlekken maar volgens Apple trok dat na een paar weken gewoon weg. Denk dat je het beste naar een Apple store kunt gaan en het daar laten zien,