Maakt het uit hoeveel megapixels je op je telefoon hebt?

Ik wil scherpe foto's maken. Dus geen wazige. En ik vroeg me af of het aan de megapixels ligt..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Telefoons
4.1K

Antwoorden (4)

In principe niet.

Het aantal megapixels geeft alleen maar aan hoeveel pixels er op een bepaald formaat foto staan. Dat zijn het aantal puntjes dat in lijnen (horizontaal en verticaal) op een afbeelding staan.

Hoe meer pixels er op een afbeelding staan hoe verder je een foto kunt vergroten zonder dat de pixels afzonderlijk te zien zijn (bij te ver vergroten worden de pixels zichtbaar als blokjes op je foto).

Voor het maken van een scherpe foto is veel meer van belang dat je een goede sensor in de camera zit, dat de lens van goede kwaliteit is, dat het diafragma goed werkt (bepaald met hoeveel licht je een foto kunt maken en zorgt voor goed scherp stellen).

Daarnaast is het digitaal zoomen dat je met een telefoon doet ook het vergroten van de pixels, daarbij is het wel handig om wat meer pixels te hebben om te voorkomen dat je de afzonderlijke pixels kunt zien.

Dus je hebt meer aan een telefoon waarbij de onderdelen van de camera van betere kwaliteit zijn dan aan simpelweg zoveel mogelijk pixels. Overigens is de camera van een telefoon vrijwel nooit zo goed als een aparte camera. Er zijn genoeg goede camera's op de markt die niet zo heel duur zijn en je zonder moeite in je zak kunt stoppen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, echter boven een bepaald aantal MP maakt het gezien de andere factoren niet meer uit. Je kan wel een 20MP sensor in een telefoon duwen, de grootste kans is dat het kleine lensje niet voldoende is om een verschil te geven vergeleken als je een 8MP sensor had.

De meeste populaire smartphones hebben meer dan genoeg pixels voor een A4 afdruk. Dat wil niet zeggen dat elke smartphone ook gelijk een goede foto maakt. MP is maar een getal. Wat voor lens erin zit vertelt men zelden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je scherpe foto's wilt maken kun je het beste een aparte fotocamera kopen. Die hebben doorgaans een veel betere lens dan een mobiel. Toch dé beperkende factor in een mobieltje. Met een camera krijg je meestal ook een zoomlens waarmee je beelden dichterbij kunt halen. Op een mobiel heb je alleen digitale zoom. Voor pakweg 100 euro heb je al een apparaat dat zeker 12-16 Megapixel levert. Fotocamera gaat ook een stuk langer mee dan een mobiel, want niet onderhevig aan mode en featuritis. Ze zijn aardig uitontwikkeld.
Het enige nadeel is dat je twee apparaten moet meenemen i.p.v. één. Gelukkig zijn er compacte camera's die echt compact zijn en kleiner dan een mobieltje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad. Digitale zoom is alleen het vergroten van de pixels in het beeld en het afsnijden van de randen waardoor het lijkt alsof je hebt ingezoomd. En daarmee wordt het aantal pixels dat in je foto zit dus kleiner. Bij het afdrukken of op een groot scherm tonen van deze foto's (waarbij de pixels nogmaals worden uitvergroot) krijg je dan al snel wazige of blokkerige foto's). Echt inzoomen doe je optisch, dus door het schuiven met de glazen in je lens waardoor het beeld vergroot wordt met hetzelfde aantal pixels als het origineel. Als je zo'n foto op groot scherm of afdruk hebt heb je wel scherp beeld omdat er nog altijd het originele aantal pixels te zien is.
Als je specifiek geen wazige foto's wil, moet je vooral op zoek gaan naar een camera met een (optische) beeldstabilisator. Er zijn smartphones die dat hebben, maar die zijn zeldzaam.

Het nadeel van mobieltjes is dat de knop om af te drukken op een onhandige plaats zit. Dit is de reden dat veel mensen net dat tikkeltje bewegen als ze afdrukken. Een timer (vb. 2 seconden) kan dat verhelpen.

Dat de veel mensen met hun mobiel wazige foto's maken, heeft meestal weinig met de camera in het toestel te maken. Veel mensen kennen gewoon te weinig van fotografie om een goede foto te maken. Verdiep je daarin en experimenteer en probeer vooral.

En nee, het aantal megapixels heeft niets te maken met het maken van scherpe of wazige foto's. Met meer megapixels trek je alleen grotere wazige foto's.