Verplicht bericht provider overschrijden belminuten?

Ik weet dat providers verplicht zijn een bericht te sturen als 80% van de bundel is overschreden.
Nu belde ik mijn provider vanwege een hele hoge telefoonrekening en ik gaf aan dat ik geen sms had gehad.
Nu gaven zij aan dat dat niet hoeft met het overschrijden van de belminuten.
Klopt dit?
(zijn daar wettelijke regels over?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Telefoons
2K

Antwoorden (1)

Uit wat ik hierover op Internet kan vinden, zijn providers niet standaard verplicht te te waarschuwen als je de bellimiet overschrijdt, maar moet je je daarvoor hebben aangemeld. Iets anders betreft de datalimiet (Internet) ; daarvoor geldt WEL een verplichting je tijdig te informeren als je die overschrijdt. Heel duidelijk is het allemaal niet, en het schijnt zeker van de kant van de provider allemaal niet helemaal lekker te lopen. Maar je porovider kan gelijk hebben : wel verplicht te melden dat de datalimiet overschreden wordt, maar niet verplicht bij de bellimiet.

SMSjes lijken om verschillende redenen nogal de neiging te hebben te verdwijnen, en soms zelfs niet aan te komen als de periode waarin geprobeerd wordt ze te versturen te kort is (en je veel onbereikbaar bent) , en blijkbaar wordt niet gecontroleerd of ze ook daadwerkelijk aankomen. Het zal niet eenvoudig zijn aan te tonen dat je daadwerkelijk niets ontvangen hebt.

Het beste kun je zelf van tijd tot tijd controleren via de site hoe het zit met je belminuten (of via je telefoon ; dat werkt bij alle providers blijkbaar weer anders). Ondanks de wettelijke verplichting mag je er nooit 100 % op vertrouwen dat het systeem altijd feilloos loopt.

Loopt het echter ernstig uit de klauwen en kun je aantonen dat je bepaalde kosten absoluut niet zelf gemaakt kunt hebben, dan loont het nog wel eens te proberen je gelijk te halen. Maar als je al die extra minuten ook daadwerkelijk verbeld hebt.....tja, dan zal dat niet meevallen. Als je rekening ineens 3 x zo hoog is als normaal, zul je toch zelf ergens gemerkt moeten hebben dat je 3x zoveel gebeld hebt....