Waarom wordt mijn blackberry zo warm onder een kussen?

Ik heb een blackberry curve en als ik ga slapen dan leg ik hem meestal onder mijn kussen ik deed dat al vaker, maar ik merk nu dat het langzamer warm word terwijl mijn kussen best koel is. Daarvoor werd het niet zo warm. Ik werd gister midden in de nacht wakker en pakte mijn telefoon, ik voelde dat het best heet was geworden ik schrok er ook van, keek namelijk ook of de verwarming toevallig aan was maar dat was niet zo, weet iemand hoe dit komt?

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik weet al waarom, ik had een spel gedownload en dat vreette me batterij echt op kreeg er echt problemen mee

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Telefoons
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat is niet goed voor je die straling zo dicht bij je hoofd de hele tijd.
En slecht voor je nachtrust, want je bent gelijk wakker bij een bericht
Cryofiel
10 jaar geleden
Die straling maakt niet uit. Het is wel slecht voor je nachtrust. Niet alleen omdat je gelijk wakker bent bij een bericht, ook omdat je minder diep slaapt omdat je weet dat er op elk moment een bericht zou KUNNEN komen. Je slaapt dan net zo licht als de ouders van een pasgeboren baby, of de ouders van een ziek kind. Die zijn ook direct wakker zodra het kind een heel klein geluidje maakt. Terwijl diezelfde ouders wel gewoon goed diep slapen wanneer ze weten dat hun kind gezond is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je curve heeft een hete droom

Antwoorden (3)

Als je berichten krijgt, gaat je telefoon aan. Mijn mobiel wordt altijd warm als hij aanstaat. Of heb je hem in de lader? Want dan is dat de reden, als er veel stroom in je mobiel komt, wordt je telefoon hartstikke warm. Als dit blijft gebeuren, zou ik hem gewoon op je nachtkastje leggen, of je bureau ofzo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een elektrisch apparaat dat aan staat gebruikt ALTIJD stroom.
Die wordt ALTIJD omgezet in warmte.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Ook bij een koelkast? Ik meen toch echt dat die koud is....
Ritsuka
10 jaar geleden
Voel eens aan de achterkant. Daarom moet een koelkast ook altijd ruimte hebben aan de zijkanten en achterkant.
Cryofiel
10 jaar geleden
Een koelkast produceert warmte, geen kou.
Als je telefoon aanstaat, zul je merken dat de accu langzaam leegloopt. Dat betekent dat er chemische energie (dat is de energie die in de accu is opgeslagen) verdwijnt.

Aangezien energie behouden blijft, moet de verdwenen chemische energie ergens blijven. Dat is in de vorm van warmte.

Normaal kan je telefoon de warmte makkelijk kwijt. Maar jouw kussen isoleert zo goed, dat de warmte niet weg kan, en zich dus ophoopt in de telefoon.

Dat geldt nog een graadje erger als je je telefoon oplaadt terwijl je slaapt. Bij het opladen wordt elektrische energie (uit de oplader) omgezet in chemische energie (in de accu), maar dat is een inefficiënt proces. Een groot deel van de elektrische energie wordt niet omgezet in de gewenste chemische energie, maar in warmte. In dat geval zal je telefoon nog warmer worden dan wanneer hij alleen maar aanstaat zonder dat je hem oplaadt.

Als je telefoon contact heeft met je wifi, merkt je telefoon dat het signaal zwakker wordt. Hij denkt dan dat als hij de wifi-zender heel slecht kan ontvangen, dat de wifi-ontvanger hem ook wel heel slecht zal kunnen ontvangen. Daarom zal hij alle antwoorden richting jouw wifi-basis met vol vermogen gaan uitstralen, in plaats van met beperkt vermogen. Ook dat kost energie, die als warmte vrijkomt.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor het gewone GSM-netwerk. Jouw telefoon ontvangt het signaal van de GSM-mast nog maar heel zwak, en denkt dat hij zich dan wel op grote afstand van die mast zal vinden. De telefoon laat de mast regelmatig weten dat hij er nog is. Omdat hij denkt dat hij zo ver weg zit van de mast (vanwege de zwakke ontvangst), zal hij ook dat met maximaal vermogen doen - en ook daarbij wordt natuurlijk een hoop warmte geproduceerd.

Daarom wordt ook afgeraden een telefoon op een goed geïsoleerde plek te leggen: hij kan dan te heet worden.

Daarnaast is het af te raden je telefoon op de slaapkamer te leggen. Je weet dan namelijk onbewust dat er altijd een berichtje binnen kan komen, en daardoor kom je nooit echt in een diepe slaap. Je blijft onbewust de hele nacht alert, ook al denk je dat je goed slaapt. Het is dus beter voor je nachtrust als je je telefoon heel gewoon uitzet. De nachtrust heet niet voor niets nachtRUST.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zei ik précies, maar dan in makkelijke woorden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ehm, niet echt xLizzie. Je zegt inderdaad dat je telefoon warm wordt als hij aanstaat of als hij aan de adapter hangt, maar het hele waarom heb je niet uitgelegd. Naar mijn mening is er een verschil tussen een uitleg in makkelijke woorden doen of de uitleg weglaten.