Ik heb schade aan mijn nieuwe mobiel door iemand anders er zitten krassen op het scherm maar hij doet het nog kan ik deze schade laten vergoeden?

Ik zat in de klas met mijn mobiel in mijn hand. Blijkbaar vond iemand het grappig om mijn stoel naar achteren te trekken. Hierdoor vloog mijn mobiel door de lucht en gleed een stuk verder op de grond.
Nu heb ik mijn mobiel 2 keer eerder laten repareren eerste keer was het mijn schuld en 2de keer een vriend die mijn mobiel liet vallen. Toen heeft onze verzekering betaalt. Nu zeggen mijn ouders al dat onze aansprakelijkheidsverzekring dit niet gaat vergoeden.
Wat is het beste wat ik kan doen? Want hij wilt niet betalen

Toegevoegd na 43 seconden:
Nu zitten er krassen op het scherm maar hij doet het nog wel

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Telefoons
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga naar zijn ouders toe en stel hem aansprakelijk. Zij kunnen dit dan regelen met hun verzekering. Leg hen rustig uit wat er gebeurd is en dat je dit graag gerepareerd wilt hebben.

Antwoorden (2)

Vraag een schadeloosstelling via jouw verzekeringsagent aan bij de verzekeraar bij wie de ouders van je klasgenoot zijn aangesloten. Hiervoor moet je echter wel kunnen bewijzen dat hij hier daadwerkelijk verantwoordelijk voor was. Zijn er beelden van het voorval?

Dit is slechts een veronderstelling van mij, ik weet niet in elke mate de verzekeraar van je klasgenoot wil tussenkomen. Je hebt echter niks te verliezen.

Je kan natuurlijk ook een klacht indienen bij de politie en je burgerlijke partij stellen. Daardoor kan de rechter je een vergoeding toekennen voor de geleden schade. Ook kan de rechtbank opteren om een minnelijke schikking toe te kennen. Een minnelijke schikking is een akkoord tussen jou en de tegenpartij waardoor een gerechtelijke procedure vermeden kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas zijn er geen beelden van maar iedereen heeft gezien dat hij het heeft gedaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken de criteria niet die verzekeringsmaatschappijen hanteren om schade terug te betalen, maar misschien stap je dan toch beter naar de politie. Toch raad ik je aan om je klasgenoot nogmaals om een vergoeding te vragen. Een schadeclaim instellen is echt een noodoplossing. De meest 'pedagogisch verantwoorde' manier blijft uiteindelijk nog steeds de minnelijke schikking, nl: jij contacteert zijn ouders en legt uit wat er gebeurd is. Misschien beslissen zijn daarop om je (deels) te vergoeden en moet je klasgenoot dat dan terugbetalen aan zijn ouders (via een studentenjob of klusjes bijvoorbeeld), waardoor hij een wijze levensles heeft gekregen. (nvdr: laatste antwoord omvat mijn persoonlijke mening en is niet objectief verkregen informatie)
Vaak vergoeden verzekeringen dat niet omdat het eigen risico vaak hoger is dan de schade