wat kan de politie met IMei nummer van een gestolen telefoon?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Telefoons
6.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je toestel herkennen. Dit is het uniek toestel (niet telefoon) nummer.

Antwoorden (2)

Het imei-nummer (international mobile equipment identity) is het vijtiencijferige serienummer van uw telefoon. Met dit nummer kan de politie uw telefoon opnemen in de landelijke database van gestolen mobieltjes. Ook is met behulp van het imei-nummer een sms-bombardement mogelijk. De politie bestookt uw mobiel dan met de melding 'Deze telefoon is gestolen, ga naar de politie'. Doorverkoop is daarmee niet langer interessant.

Providers kunnen met het imei-nummer voorkomen dat een nieuw abonnement op de telefoon wordt afgesloten. Volledig afsluiten kan nog niet. Daarvoor moet eerst de Telecomwet worden aangepast. Het imei-nummer staat op de doos van uw toestel. Het is ook te achterhalen door *#06# in te toetsen. Noteer het en bewaar het in uw administratie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat gebeuet der dan alls je der een pripaid Simkaart in stopt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hetzelfde want het imei nummer is van je telefoon en niet van je simkaart.
Het IMEI-nummer is als het ware het 'DNA' van de telefoon. Aan dit nummer is de telefoon te identificeren, net als het dna een mens kan identificeren. Als aangegeven kan het toestel aan de hand van het IMEI nummer bestookt worden met smsjes.
Daarnaast kan aan de hand van het IMEI nummer het toestel ook gelokaliseerd worden. Providers kunnen zien welke telefoon (met welk IMEI nummer) verbinding legt met een telefoonmast. In principe zou de politie met deze gegevens een toestel kunnen traceren.