Hoe zit dat?

Hoe groot is de kans eigenlijk dat je per ongeluk gebeld wordt door iemand die het verkeerde nummer heeft gedraaid?

Dus jouw telefoonnummer per ongeluk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik weet eigenlijk niet of dit een geschikte vraag is, maar ik waag het erop...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lokaal, interlokaal, internationaal of alle mogelijke opties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, gewoon op je huistelefoon of je mobieltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kans is vrijwel nihil, want tegenwoordig heeft niemand meer een telefoon met een draaischijf ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Draaien" in figuurlijke zin, beste rubro (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was ook maar een grapje, hoor.
Iedereen praat nog steeds over een nummer draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, net als dat je zegt "ik ga nu ophangen"

Het beste antwoord

Ik weet niet of er ooit een kansberekening op los is gelaten, maar ik denk dat het wel meevalt.

Tegenwoordig heeft bijna iedereen al zijn nummers opgeslagen in het geheugen, en worden er nog zelden nummers los ingetoetst.
Mocht dat wel moeten gebeuren dan moeten er dus altijd 10 cijfers ingetoetst worden, en kan het dus 10x mis gaan.

Ik weet wel dat wanneer je een telefoonnummer hebt dat slechts 1 cijfertje verschilt van een restaurant / bezorgservice / winkelketen, de kans groter is dat je iemand aan de lijn krijgt die het verkeerde nummer heeft gedraaid.
Het nummer van mijn man op zijn werk verschilt slechts 1 cijfer van de pizzeria, en hij wordt regelmatig gebeld met de vraag naar pizza's :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als iemand het verkeerde nummer draait, kun je er zeker van zijn dat die persoon je per ongeluk belt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gebeurt mij ook wel eens, ik draai dan nummers om, of als ik een 0 moet intoetsen, en dan per ongeluk een 8 toets. Zo heb ik af en toe wel per ongeluk, maar leuk soms, sms contact -). Dus eenzame mensen... Ben ik niet hoor, gaat bi mij echt per ongeluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig wordt die kans steeds kleiner, met al die voorgeprogrammeerde nummers e.d.

Verder denk ik niet dat er enig onderzoek naar gedaan is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik willekeurig 10 cijfers draai, dan is de kans dat ik precies jouw nummer draai: 1 gedeeld door 10 tot de macht 10, oftewel 1 op de 10.000.000.000 (10 miljard).

Echter: Het eerste nummer is altijd een nul. Dus de kans wordt daarmee 1 op de 1.000.000.000.

Gaat het om een 06, dan hoef ik nog maar de andere 8 cijfers goed te raden en dan is de kans 1 op de 100.000.000.

Toelichting: Het eerste nummer "raad" ik goed met een kans van 1/10. Het tweede nummer ook met een kans 1/10. De eerste twee allebei goed is dan 1/10 x 1/10 = 1/100, etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze berekening is totaal niet van toepassing op de aangedragen situatie. Iemand "draait" niet willekeurig een nummer en komt dan op zijn nummer uit. Iemand maakt een fout in het nummer dat hij wilde bellen en komt dan op zijn nummer uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat maakt weinig verschil. Stel dat jij 1 nummer verkeerd draait, wat is dan volgens jou de kans dat je mijn nummer draait? Het maakt voor de kansrekening niet uit of dat je alle nummers "raadt" (ik had het speciaal ook tussen aanhalingstekens geschreven) of dat jij ze van een bestaand nummer afleest.
Wij hebben heel veel kans per ongeluk gebeld te worden, en vooral 's ochtends om 08.00 uur,
want het nummer van de dokter verschilt maar een cijfer met dat van ons.

Blijkbaar toch nog veel mensen die telefoonnummers niet voorgeprogammeerd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal je vertellen ik werd afgelopen zaterdag gebeld door iemand uit Amsterdam, ik woon in zoetermeer met de mededeling dat ik mijn motor uit de stalling moest halen???? ik viel bijna achterover want ik heb geen motor.Ik grapte nog owww??? heb ik een motor??
Ik vroeg aan die persoon wat het mobiele nummer was?? het scheelde 1 nummer ,want de negen moest een zeven zijn , ik zei nog ga eens langs bij de gehoor specialist of ga eens langs bij de opticien hahah ,gelukkig kon hij het waarderen. De Amsterdammer lag helemaal in een deuk.Dus zo kunnen dit soort situaties ontstaan.:))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ons gebeurd dat op Hoogovens wij een telefoonnummer hadden , gelijk het begin van de locale autobandhandel in Beverwijk. Vaak vergaten de mensen om eerst de 0 voor externe verbinding te kiezen en kwamen dus bij ons uit, gemiddeld 2 telefoontjes per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote kans!
Ik ken iemand die bijna een ontmoeting had met een 'sorry, verkeerd nummer' toestand. Ze belden elkaar opnieuw voor een gesprek, maar een van de twee had een relatie. Toen werd het niet meer zo gemakkelijk..