Kan een uitstaande telefoon overgaan als je deze telefoon belt?

Stel: Ik bel met mobiel B naar mobiel A. Mobiel A staat uit. Kan het dan voorkomen dat ik meer dan tien keer het overgaanstoontje hoor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Telefoons
49.6K

Antwoorden (3)

Ja, dat kan. Het belsignaal wordt verzorgd door jouw provider, en niet door de telefoon aan de andere kant. Zolang je de bel hoort probeert de provider van de ander contact te zoeken met de betreffende telefoon.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ik heb wel eens dat ik iemand bel en dan krijg ik direct te horen dat het nummer op dat moment niet bereikbaar is. Hoe kan dat dan?
capthavoc
10 jaar geleden
deze heeft dan vast zijn voicemail niet geactiveerd ?
Reddie
10 jaar geleden
@Wertos, als een telefoon aan staat, is in het netwerk bekend waar die telefoon zich bevindt. Ook al weet je dat niet, er is regelmatig communicatie tussen de telefoon en de dichtstbijzijnde mast.
Dus als iemand in gesprek is kan dat direct worden vastgesteld. Dus dat krijg je direct te horen.
Als iemands telefoon uit staat, is niet bekend waar dat toestel zich bevindt. Dan zoekt het hele netwerk naar die telefoon, en dat kan wel enige tijd duren voor er geconcludeerd kan worden dat geen enkele mast contact kan maken met die telefoon. Zodoende meerdere "zogenaamde" beltonen.
gvrox
10 jaar geleden
Het lijkt me sterk dat er actief gezocht gaat worden naar de telefoon, dat kost teveel resources. De telefoon meldt zich aan (dat kan overal ter wereld zijn), en de gegevens over de lokatie worden doorgegeven aan de provider in NL, want die moet weten hoe de telefoon bereikt moet worden als het nummer gedraaid wordt.
Reddie
10 jaar geleden
@gvrox , je hebt gelijk dat een telefoon zich aanmeldt. Maar dat betekent niet dat alle computers over de hele wereld worden geinformeerd over waar die telefoon zich bevindt. DAT zou juist teveel resources kosten. Dan zouden alle computers ter wereld een complete lijs moeten hebben wie waar zit.
De computer van je provider moet dus alle (?) andere computers navragen of ze weten waar die telefoon zich bevindt.
Nee, een uitstaande mobiel is een niet in het netwerk geregistreerde mobiel en zal daarom geen 'bel' signaal ontvangen.

De netwerkcentrale van de, om het even welke, provider geeft dan een 'return' signaal naar de provider van de beller waarmee de beller ofwel een boodschap krijgt dat het gebelde nummer niet bereikbaar is óf, als de andere abonnee dat heeft ingesteld, een 'inspreek na de piep' boodschap.

Alleen mobiele telefoons die daadwerkelijk 'aan' staan zijn ook geregistreerd en ingelogd in het netwerk waar zij zich op dat moment bevinden. Deze registratie zorgt ervoor dat actieve telefoons gevolgd kunnen worden en op het moment dat er een specifieke oproep voor een bepaalde telefoon komt, dat deze ook daadwerkelijk aankomt zodat er een verbinding kan worden gemaakt met de beller.

Deze volgtechniek maakt het mogelijk dat afzonderlijke netwerken onderling van elkaar weten welke abonnee's actief zijn en waar zij zich bevinden zodat oproepen gericht uitgezonden kunnen worden.
Het is dus ook niet zo dat een oproep aan een mobiele telefoon gelijktijdig over de hele wereld wordt uitgezonden maar slechts daar waar de geregistreerde telefoon zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is wel mogelijk maar in dat geval wordt de oproep doorgeschakeld naar een andere telefoonnummer.