Kan een vaste telefoonaansluiting gekraakt woden ?

Ik vraag dit omdat KPN plotseling € 200.- aan gesprekskosten van mijn rekening afschreef. Bij navraag bleek dat langdurig bellen met 0900 nummers de oorzaak was. Ik ben 87 en woon alleen en ben geen vieze oude man en weet dus dat ik het niet ben geweest. Of kan iemand nog een andere oorzaak bedenken ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Telefoons
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag even een print aan van alle gesprekken, zodat je weet welke 0900-nummers het zijn. google dan die nummers, misschien zijn er meer mensen met dezelfde klachten/zelfde nummers. Kan je weer een stap verder helpen.

Het beste antwoord

Je hebt niet per ongeluk met onbekende nummers gebeld? Er zijn (internationale) oplichters actief die computers gebruiken om duizenden willekeurige telefoonnummers te bellen. Nadat de telefoon een paar keer is overgegaan, wordt de verbinding verbroken. Via je nummermelder kun je zien door welk nummer je gebeld bent. Als je (uit nieuwsgierigheid) zo'n nummer terugbelt, hoor je een tijdlang de kiestoon, zodat het lijkt alsof de telefoon niet wordt opgenomen. In werkelijkheid luister je dan naar een bandje en betaal je daar een fors bedrag voor. Vervolgens lijkt het alsof de telefoon wordt opgenomen en melde een stem dat je in de wacht wordt gezet. Dat staat allemaal op hetzelfde bandje. Elke minuut dat je nietsvermoedend aan de telefoon hangt, levert de oplichters flink wat geld op.

Een andere mogelijke verklaring voor de hoge telefoonrekening kan zijn dat je naast je permanente verbinding nog altijd een modem hebt aangesloten op je computer. Een dialer kan dan schade veroorzaken. KPN krijgt wekelijks 100 tot 200 meldingen binnen van consumenten met plotseling een zeer hoge telefoonrekening die verklaard kan worden door de aanwezigheid van een autodialer op de computer (zie bron).

Vraag om te beginnen een specificatie van de telefoonrekening aan KPN. En teken bezwaar aan tegen de rekening. Als je er met KPN niet uitkomt, kun je naar de Geschillencommissie Telecommunicatie stappen die dan een bindende uitspraak doet.

Ook via verschillende fora kun je deze kwestie aan de orde stellen (bron 2).

Een vervelende situatie, hoor. Ik wens je sterkte en vooral... veel succes!
Pieter2011
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Je was de enige maar ik geef je toch "de beste" -;)