Hoe kan werkt een luidspreker bij gelijkstroom door batterijen?

Ik heb een vaste draadloze telefoon, die werkt op batterijen die produceren gelijkstroom. Een magnetische luidspreker werkt op wisselstroom toch? Zit er dan nog een omvormer in de telefoon? Dit leidt toch tot verlies dat terug omvormen tot wisselstroom? Hoe gebeurt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gelijkstroom batterij levert stroom voor het apparaat.
Het apparaat zal van het ontvangen signaal een wisselstroom maken voor de luidspreker. Ook al zou het op wissel stroom werken bijvoorbeeld 220v 50Hz (dit is dus een wisseling van 50x per seconde) zal voor geluid een hoger wisselspanning gemaakt moeten worden om geluid te produceren. Geluid zal ook verschillende wisselingen moeten hebben om verschillende tonen te produceren.
Hier: http://www.bt-studio.nl/geluid/ meer info over hoe het met geluid werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met wat wordt dat omgevormd naar wisselstroom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met transistors (IC) e.d. (versterker voor speaker)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000004.gif
een voorbeeld van een simpel versterkertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt het volgende:
Een stem zorgt voor geluidsgolven, deze worden omgezet in de microfoon in wisselstroom, deze wisselstroom wordt via de antenne omgezet in RF frequentie, die wordt door een antenne in een andere telefoon omgezet in wisselstroom terug, deze wisselstroom wordt door een luidspreker omgezet in geluidsgolven waardoor je kunt bellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, dat was ik ook net (maar dan met meer woorden) aan het uitschrijven in het antwoord......

Het beste antwoord

Misschien is er nog wat meer uitleg nodig dan hierboven in de reacties:
- de wisselstroom waar het om gaat is niet te vergelijken met de wisselstroom van het 220V-net waar in de reacties over wordt gesproken. Dat is een heel constante wissel, maar levert nog geen nuttig geluid.
- de vragensteller heeft gelijk dat een luidspreker wisselstroom (feitelijk wisselspanning) nodig heeft, die zorgt ervoor dat hij hoorbare tonen produceert. Om dat te snappen moet je eigenlijk beginnen bij de bron.
- de oorspronkelijke bron daarvan is het microfoontje bij de zender (bij je gesprekspartner dus). Dat microfoontje vangt de luchttrillingen op die veroorzaakt worden door de stem van de spreker en zet ze om in een wisselstroom-signaal. Met dat signaal kun je vervolgens van alles doen: opslaan op een cassettebandje, wegschrijven in de groef van een LP, digitaliseren en in je computer bewaren, of via een zender naar jouw telefoon sturen.
- de batterijen in de ontvanger geven voeding aan een versterker. Het signaal dat ontvangen wordt, gaat de versterker in. Het ontvangen signaal is een heel klein wisselspanninkje dat het oorspronkelijke geluid uit het microfoontje representeert. Dat signaaltje is zo klein dat de luidspreker er nauwelijks van in beweging zou komen. Daarom wordt het door de versterker uitvergroot (en kan natuurlijk nooit groter worden dan de spanning die de batterijen leveren).
- de spanning die nu ontstaan is, brengt de luidspreker in beweging

Om het te proberen, moet je maar eens een batterij (gelijkspanning) op een luidspreker aansluiten. Je zult dan zien dat het membraan van de luidspreker beweegt en een stukje van zijn plek komt. Maar je zult ook merken dat je alleen geluid hoort wanneer het membraan beweegt, dus op het moment dat je de batterij vastmaakt of losmaakt. Als je de batterij vastmaakt en dat zo houdt, staat het membraan niet in het midden, er blijft stroom lopen maar je hoort niets. Het loslaten hoor je vervolgens weer als tik. Oftewel: een luidspreker doet niets nuttigs met gelijkspanning, alleen met wissel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt!