Bij bellen naar huis met oud Nokia mobieltje veroorzaakt nieuwe Panasonic DECT: 'in gesprek' toon.Oorzaak? Iets aan te doen?

Het probleem ligt bij de Panasonic: ontkoppel je die dan is het vaste toestel, dat we ook hebben, weer wél met de mobiel bereikbaar.
De telefoonwinkel snapte het niet.
Wie wel?

Toegevoegd na 4 uur:
Met andere mobieltjes zijn er geen problemen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Al geprobeert je Dect op een ander kanaal te zetten. Zoiets als bij een draadloosmodem, wellicht pikt die dan het signaal niet meer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat lijkt me een heel redelijke verklaring.
Maar hoe verander ik het kanaal van mijn DECT ?
Hoe dan ook: bedankt voor de moeite die u deed me te antwoorden.

Andere antwoorden (2)

Zoek je het probleem niet in de verkeerde hoek? Namelijk bij de oude Nokia? Kijk eerst eens of je DECT telefoon wel overgaat als een andere abonnee je probeert te bellen.
AWM
14 jaar geleden
Een DECT is ook een vast toestel. Het basisstation zit immers met een draadje aan je telefoonaansluiting vast.

Je hebt nu in feite twee vaste toestellen op één aansluiting.

Elk toestel heeft een zogenaamde aansluitfactor. Ook jouw telefoonaansluiting (zeg maar "het telfoonstopcontact in de muur") heeft een maximale aansluitfactor.

Als de maximale aansluitfactor van je telefoonaansluiting bijvoorbeeld 6 is, mag je daar niet overheen gaan met de aansluitfactoren van de toestellen die je aansluit.

Als jouw oude toestel een aansluitfactor 3 heeft, en jouw DECT-toestel een aansluitfactor 4, is dat samen een aansluitfactor 7. Dat is meer dan de maximaal toegestane 6. Je loopt dan kans dat één of meer toestellen niet meer overgaan, of dat je in-gesprek krijgt.

Kijk eerst eens of dit het probleem is. Je kunt dat makkelijk controleren door het oude toestel af te koppelen (draad eruit trekken), en alléén het DECT-toestel aan te sluiten. Als het dan wel normaal werkt, ligt het aan de aansluitfactor.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als de in-gesprek pas optreedt ná het opnemen, kan het wel aan je DECT liggen. Sommige DECT-toestellen denken namelijk slim te zijn: ze verbreken zelf de verbinding wanneer ze denken dat de andere kant heeft opgelegd.

Een mobieltje probeert echter zo min mogelijk informatie te versturen, want dan moet de zender van het mobieltje aan, en dat kost batterij. Als de spreker stil is, zendt het mobieltje dus geen signaal uit.

Sommige mobieltjes (en sommige providers!) zijn hier rigoureuzer in dan andere.

Als jouw mobieltje (of de provider) rigoureus bij elke stilte het signaal onderdrukt, dan kan jouw DECT-toestel denken dat de andere kant heeft opgelegd. Jouw DECT verbreekt dan de verbinding, en de andere kant (het mobieltje) krijgt een in-gesprek-toon te horen.

Als dit de oorzaak is, kún je eventueel kijken of je in je mobiel de compressie (of de signaalonderdrukking bij spreekpauzes) kunt aanpassen. Kies voor minder compressie, dan wel voor minder signaalonderdrukking bij spreekpauzes. Dat kost wel meer batterij bij het bellen, maar je hebt wel een grotere kans dat je verbinding blijft bestaan.

Je kunt ook kijken of je je DECT-toestel zo kunt instellen dat het wat minder fanatiek de verbinding verbreekt als het denkt dat de andere kant er niet meer is.

Ik weet echter niet of jouw mobieltje en/of jouw DECT-toestel deze mogelijkheden bieden.
Cryofiel