geven telefoon providers bsn weg aan fabrikanten (apple,samsung,htc,sony etc.)?

mogen providers onze BSN geven aan fabrikanten als zij daar om vragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Nee dat mogen ze niet

Toegevoegd na 3 minuten:
Alle overheidsorganisaties kunnen gebruik maken van uw burgerservicenummer (BSN) voor het uitvoeren van hun werkzaamheden. Daarnaast zijn er organisaties die persoonsgebonden gegevens ontvangen, vastleggen en uitwisselen. Hierbij gebruiken zij het BSN om de juiste gegevens aan de juiste persoon te koppelen.

Gebruik BSN wettelijk geregeld

Het gebruik van het BSN door organisaties is geregeld in de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer. Hierin staat dat alle overheidsorganen van het BSN gebruik kunnen maken voor het uitvoeren van hun werkzaamheden. Het gebruik van het BSN door huisartsen en zorgverleners is geregeld in de Wet gebruik BSN in de Zorg.

Gebruik BSN door instanties

Of een instantie het BSN mag gebruiken moet blijken uit de wetgeving op grond waarvan een instantie bepaalde taken verricht. Een instantie die het BSN gebruikt, moet dus altijd kunnen aantonen wat de wettelijke basis van het gebruik is. Zo moeten banken het BSN gebruiken voor uitwisseling van gegevens met de Belastingdienst. De bank doet dit op basis van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen.

Uitwisseling persoonsgebonden gegevens

Organisaties mogen uw BSN alleen gebruiken als het om de uitwisseling van persoonsgebonden gegevens gaat. Een organisatie mag uw BSN niet gebruiken als deze geen persoonsgebonden gegevens, zoals een persoonsnummer, van u hoeft vast te leggen.

Lijst organisaties

Voor een lijst van organisaties die het BSN mogen gebruiken, kunt u terecht op burgerservicenummer.nl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hangt er van af wat de voorwaardes zijn van de provider m.b.t. privacy waar je voor getekend hebt.
Als het er niet in vermeld staat mag het niet.