Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kost het stroom als ik mijn telefoonoplader in het stopcontakt laat zitten terwijl de telefoon er niet meer aanzit?

Ik geef het toe: ik laat uit luiheid de telefoonadapter in het stopcontakt zitten als ik klaar ben met opladen. Maar nu vraag ik me af of dat eigenlijk stroom kost.

14 jaar geleden
in: Telefoons
12.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tot een aantal jaren geleden zat er in de lader van je telefoon een trafo (transformator) voor het omzetten van 220V naar de spanning voor je telefoon. Twee spoelen om een magneetkern. Dit systeem zorgde ook voor stroomverbruik wanneer de adapter wel ingeplugd was, maar de telefoon niet aangesloten.

Je herkent deze adapters aan het gewicht. Ze voelen zwaar aan. Ook worden ze tijdens het gebruik warm, wat weer een indicatie is dat er energieverlies is.

De nieuwe generatie adapters zet de huidige 230V om via electronische componenten (schakelende voeding). Deze zijn veel efficienter en verbruiken ook wanneer je ze ingeplugd laat nauwelijks stroom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

heel weinig, maar kost stroom
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel WEINIG?
2 of 3 telefoons +oplader
1 of 2 mobieltjes +oplader
Je wekker +oplader
Verder alles +oplader alsmede je TV in stand by etc etc
Allemaal en klein beetje maar opgeteld TEVEEL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt veel kleine beetjes is veel, maar het ging hier over 1 enkele oplader.
Jazeker, die blijft stroom verbruiken. Iets minder, maar toch nog steeds iets. Je kunt het voelen, hij blijft warm.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ja. Ze blijven stroom gebruiken.. Is niet veel maar als je dit vaak en met alles doet... Is slecht voor het milieu ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
én voor je portomonnee +1
Blijft stroom gebruiken, en kan ook nog in de brand vliegen. Keuken uitgebrand. Altijd na gebruik uit het stopcontact halen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit verbruikt stroom. 'Lekkende stroom' wordt zoiets ook wel genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekstroom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens wikipedia: Elk isolatiemateriaal onder spanning laat wel iets van elektrische stroom door, hoe gering ook: dat is de lekstroom.
Jazeker: het apparaat gebruikt nog steeds stroom.
Je kunt een stroom meter erop los laten om te meten of het apparaat nog stroom gebruikt wordt.
Er is al veel campagne geweest om ons te attenderen op lekstroom.!
Doe je voordeel hiermee.!
Liesbeth
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem het hele jaar in het stopcontact laat zitten kost dat zo'n 20 gulden Dus € 10 ongeveer...

http://www.telecomvergelijker.nl/thread/6358
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je het nog in guldens uitdrukt, dan heb je het ook over de apparatuur van die tijd en het prijsniveau van die tijd. Hoe is dat nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cantare, Ooooh! dat meen je niet! onze eigenste nederlandse munt!! ik wil m terug !
ja maar jij verbruikt 70% stroom
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de lader een type is voor 100-250 volt zal het een schakelende voeding zijn welke als er niets aan zit verwaarloosbaar stroom verbruik heeft .als de voeding alleen 220 volt aanan zal er een trafootje inzitten wat wel een klein beetje stroom vebruikt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
licht er aan of je moblie het stroom dan afsluit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles wat warm wordt als het in het stopcontact zit kost stroom...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding