Waar kan ik goede informatie vinden over het al dan niet voorkomen van schadelijke effecten als gevolg van het in de buurt hebben van een GSMzendmast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk dat je zulke informatie niet zult vinden via een eenvoudige zoektocht op het Internet. Zo'n zoektocht levert alleen maar sterk gekleurde "informatie" op van aktiegroepen. Je zult op zoek moeten naar wetenschappelijke onderzoeken. Begin eens bij TNO, of het Instituut voor Stralingshygiene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is zeker zo Cryo.
ter voorbereiding en inlezing vind ik dat juist prima, van allerlei gezichtspunten uitgaand.
dat hoeft niet alleen maar sterk gekleurd te zijn van actiegroepen.
google er lustig op los Hannes.
en trek je eigen conclusie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat aktiegroepen sterk eenzijdig gericht zijn, en heel erg veel internetpagina's volschrijven. Als je dan gaat zoeken, dan lijkt het net alsof vrijwel iedereen het erover eens is dat zendmasten een gigantisch gezondheidsrisico vormen. In werkelijkheid zie je echter maar één enkele mening die ten eerste radicaal is en ten tweede vijfduizend keer wordt overgeschreven.

Antwoorden (1)

Misschien heb je hier iets aan?

GSM antennes maken deel uit van een ‘draadloos’ communicatiesysteem. Om te communiceren wekt de antenne een elektromagnetisch veld op om de ontvangers (de GSM toestellen) te bereiken. Die elektromagnetische velden worden ook radiogolven of radiofrequente elektromagnetische velden genoemd. Afhankelijk van de afstand die de antenne moet overbruggen en de frequentie die de antenne gebruikt, is een bepaald zendvermogen nodig.
De werking van antennes is vergelijkbaar met licht; hoe verder je wilt schijnen hoe krachtiger de lichtbron moet zijn. Net als bij licht is het mogelijk om het opgewekte elektromagnetische veld te bundelen en een richting te geven (denk aan een zaklamp). Bij GSM-antennes wordt het vermogen bijna helemaal in horizontale richting uitgezonden.
In Vlaanderen gebruiken de operatoren 3 frequenties voor GSM communicatie : 900, 1800 en 2200 MHz. Die laatste is UMTS, daarover vind je meer in de fiche over UMTS.
Hoe word je blootgesteld aan GSM-straling van een zendmast ?

Afhankelijk van de afstand tot een GSM toestel en de frequentie van de straling is een bepaald zendvermogen nodig om het GSM toestel te bereiken. Als een gebied bedekt wordt door een groot aantal antennes is een kleiner vermogen nodig. Dat is omdat de afstand tussen de GSM antenne en het GSM toestel dan kleiner is (minder afstand is minder vermogen). Het vermogen wordt in horizontale richting uitgezonden. De bundel is licht naar beneden gericht.
Zendmasten voor mobiele communicatie werken met een laag vermogen. Dit vermogen neemt snel af met de afstand. Zo is op een afstand van 3 meter het vermogen 9 keer kleiner. Door de horizontale richting van de uitgezonden straling is er direct onder de antenne slechts 0,5% van het uitgezonden vermogen aanwezig.
Sta je dichter dan 3 meter bij de antenne (in de bundel straling aan de voorkant van de antenne), dan is de straling zeker slecht voor je gezondheid. Onder, boven of achter de antenne is die afstand 0,5 meter. Op de grond is de straling van de antenne veel lager dan de norm.
Hoe kan de blootstelling aan GSM-straling van een zendmast je gezondheid beïnvloeden ?

Blootstelling aan elektromagnetische straling (zoals bv. GSM-straling) die groot genoeg is om verwarming van het lichaam te veroorzaken, kan gezondheidseffecten veroorzaken. Het vermogen van zendmasten voor mobiele communicatie (GSM-masten) is echter te laag om zulke verwarming te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Kijk, da's goede informatie! Zou je je bron kunnen toevoegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, graag de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Bart, dat is idd de bron.
Op het moment, dat ik het antwoord toevoegde kwam mijn dame thuis van een bezoek aan zieken en gemeentehuis. Dat was net even belangrijker dan de bron vermelden en daarna is het er compleet bij ingeschoten. Mea culpa!