hoe kan ik mijn telefoon terug krijgen?

vorig jaar april is mijn telefoon gestolen.
ik heb gelijk aangifte gedaan en politie is er mee bezig.
ik hoorde niks meer van hun en ben aan het bellen gegaan.
ze zeiden dat ze een verdachte gesproken hadden maar omdat hij mijn telefoon voor een goed bedrag gekocht heeft mag hij hem houden.

Ik vind dit gewoon lomp want ik betaal er nu nog steeds voor.
ik heb hem ook duidelijk gemaakt ( toegevoegd op ping) dat hij in het bezit is van een gestolen telefoon.

weet iemand of ik een goede kans maak om me telefoon terug te krijgen via de officier van justitie?

ik hoop het zo, wil me telefoon nou echt gewoon terug!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je verzekerd van diefstal? Zoja nieuwe aanvragen en een brief van je aangifte laten zien.
Zoniet pech gehad.
En de politie zegt wel dat ze bezig zijn met de zaak, maar als er een belangrijkere zaak is schuiven ze die van jouw opzij.

Antwoorden (3)

Artikel 86, lid 3, Burgerlijk Wetboek:
Niettemin kan de eigenaar van een roerende zaak, die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, deze gedurende drie jaren, te rekenen van de dag van de diefstal af, als zijn eigendom opeisen, tenzij:
a. de zaak door een natuurlijke persoon die niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelde, is verkregen van een vervreemder die van het verhandelen aan het publiek van soortgelijke zaken anders dan als veilinghouder zijn bedrijf maakt in een daartoe bestemde bedrijfsruimte, zijnde een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan met de bij het een en ander behorende grond, en in de normale uitoefening van dat bedrijf handelde; of
b. het geld dan wel toonder- of orderpapier betreft.

Vorig jaar april is in dit geval nog geen drie jaar geleden. Dit betekend dat, weet jij of de politie zeker wie er in bezit is van jouw telefoon, jij deze gewoon mag opeisen als je eigendom. Wat de politie zegt klopt in alle gevallen, behalve diefstal.
(Is de telefoon doorverkocht door een vriend aan wie jij deze had uitgeleend, dan klopt het verhaal van de politie.)

Als ik jou was zal ik de politie hier toch eens op wijzen. Dit is de wet, daar horen ze aan te voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politie heeft geen bevoegdheden in het Burgelijk Wetboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn telefoon is gestolen en aantal keer doorverkocht, kan het dan nog steeds?
Heb je inmiddels al een brief ontvangen over de afloop van de zaak? In die brief staat ook hoe je kenbaar kan maken dat je het niet eens bent met de beslissing die is genomen bij de officier van justitie.

Blijkbaar ligt er te weinig om de persoon die jou telefoon heeft te vervolgen voor diefstal. Er zal dan gekozen worden voor heling, het willens en wetens hebben, van gestolen goederen. Op het moment dat de verdachte verklaard dat hij de telefoon voor een goede prijs via een normale weg (marktplaats, 2ehands telefoonzaak etc) gekocht heeft en voor een normale prijs heeft gekocht dan kan het zijn dat hij "bezitter ter goeder trouw" wordt. Als hij dan niet vrijwillig de telefoon terug geeft houdt het voor de politie snel op.

Met het antwoord dat bovenstaande al gaf kan je zelf acties ondernemen om je telefoon terug te krijgen. Daarvoor kan je advies inwinnen bij de Jurofoon of een andere rechtswinkel. Ook zou je je rechtsbijstand kunnen inschakelen als je die hebt.
De politie heeft geen bemoeienis met het Burgelijk Wetboek. Dit is puur tussen burgers onderling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om dit in de toekomst te voorkomen zijn er verschillende applicaties die je telefoon van afstand kunnen traceren en wissen.

In jou geval met een blackberry, heet dit Blackberry Protect en is van RIM ( bedrijf achter BB ) zelf.