Wie heeft er informatie over de Captioncall telefoon, en weet wanneer deze in Nederland op de markt komt ?

Telefoneren kan lastig zijn als je de persoon aan de andere kant van de lijn niet goed kunt verstaan. En liplezen lukt ook niet. Het zou makkelijk zijn als je zou kunnen lezen wat de ander zegt. In Amerika is er nu een telefoon die op een scherm laat zien wat de ander zegt.
CaptionCall. Zo wordt deze telefoondienst genoemd. Het is ideaal is voor slechthorenden omdat alles wat de persoon aan de andere kant van de lijn zegt, in geschreven tekst verschijnt op het scherm. Dankzij deze ondersteuning is het veel makkelijker en minder vermoeiend om te telefoneren.

Toegevoegd na 1 minuut:
www.doof.nl

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Op het moment is nog niet eens duidelijk óf hij wel naar Nederland komt (voor zover ik weet en kan vinden). Caption Call werkt door spraakherkenning dat door een computer wordt omgezet in geschreven woord zodat je mee kan lezen. Maar uit eerdere testen met programma's die op die manier werken is al gebleken dat het Nederlands daar een moeilijke taal voor is. Nederlands is door computers slecht te herkennen, de woorden onderscheiden ze slecht dus dan krijg je slecht kloppende, zo niet geheel verkeerde, teksten op je scherm.
Áls hij naar Nederland komt, zal dat ongetwijfeld op www.doof.nl komen, dus als je lid wordt van hun nieuwsbrief krijg je daar een berichtje over.

Voor nu moeten wij als Nederlandse Slechthorenden het houden bij hulpmiddelen als SMS, Email en de teksttelefoon. De teksttelefoon werkt in principe zoals de Caption Call alleen heeft de teksttelefoon zelf geen spraakherkenning maar heb je een tussenpersoon nodig.
Stel, jij bent slechthorend (SH) en je wil bellen met iemand die goed horend (GH) is. Je belt dan eerst naar de KPN. Daar krijg je contact met een medewerker, en vervolgens wordt de GH gebeld. De SH tikt een bericht, de KPN medewerker krijgt dit binnen op zijn teksttelefoon en leest dit voor aan de GH. De GH geeft antwoord (door spraak) en de KPN medewerker typt dit weer naar de SH. En zo verder. Het kost wat tijd, maar het werkt wel goed. Maar handiger (en vooral sneller) blijft toch email, Skype etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, Wat jammer nou,dacht ik nou eindelijk ook een goede mogelijkheid gevonden te hebben om "normaal" te kunnen bellen ontdek ik dat dit waarschijnlijk niet doorgaat,ik heb weinig reden om aan dit antwoord te twijfelen,de argumentatie neem ik over waarom dit in de nederlandse taal moeilijk gaat worden.