Kunnen de boxen van je mobieltje kapot gaan als je muziek op het hardst afspeelt?

Een vriendin van mij zegt dat en mijn neefje ook, dus ben wel nieuwsgierig of dat wel waar is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons

Antwoorden (4)

Ja, als je het heel lang muziek afspeelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je muziek veel te hard afspeelt op een speaker dan kan de spreekspoel van het membraan afscheuren.
Als je scherpe krakende vervorming hoort dan loop je risico dat dat gebeurt, het hoeft niet eens zo lang achter elkaar te zijn.
De speakertjes in het mobieltje zelf kunnen redelijk tegen een stootje, maar ook zij hebben niet het eeuwige leven als je ze mishandelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat snap ik wel. Mijn mobiel valt (bijna) nooit, maar die van haar wel, dus ik denk dat het daar aan ligt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel met "mishandelen" niet zozeer "laten vallen", ik bedoel hier het op maximaal volume afspelen van muziek zodat de speakertjes krakende geluiden gaan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohw haha;p
Ehmm, als ze nu muziek afspeelt hoor je alleen krakende geluiden.
Of dat bij een mobieltje ook zo is kan ik niet zeggen maar bij sommige versterkers gaat er met de volumeknop helemaal open behalve de wisselstroom (muziek) ook een gelijkstroom lopen, die hoor je niet maar die warmt de spreekspoel van de luidspreker op en die kan dan doorbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het wel enigszins uitrekenen middels de opgave van de fabrikant. Stel de box is 15Watt piekmuziekvermogen, dat is dus 8 Watt muziekvermogen, dat is dus 4 Watt piek-sinusvermogen, dat is dus 2 Wat continue sinusvermogen - én: zeer luide muziek moet je opvatten als 100 sinussen over elkaar gelegd.
Haal het voorfront eraf, plaats je duim halverwege de conus en druk hem voorzichtig in: als je nu gekras hoort zit er blaasvorming op de isolatielaag van het koperdraad.
Opblazen van je dure luidsprekers voorkom je met 2 vermogenszenerdiodes antiparallel over de aansluitingen gesoldeerd: de voltwaarde ervan moet je dus opmeten.
Dit systeem geeft overigens achter versterkers wel vervorming. Er zijn bij Conrad overigens ook daarvoor bedoelde ptc-weerstanden te koop in meerdere Amperagematen die na teveel stroom opeens hoge weerstand verkrijgen - die worden in de profsector erg vaak ingebouwd.