Als je in het vliegtuig zit mag je dan je telefoon aan? mag je dan bellen? mag je muziek luisteren? dit zou ik graag willen weten.

ik ga binnekort op vakantie en mijn mp-3 is kwijt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
15.2K

Antwoorden (8)

Wij vlogen vorig jaar met Transavia en alle telefoons moesten helemaal uit, dus ook geen muziek luisteren via je telefoon. Dus neem een mp3 spelertje mee voor muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag niet bellen in een vliegtuig. Er is namelijk veel onduidelijk over de storing die dit kan veroorzaken. Soms stoort het, soms niet. Dus mag het nooit. Wel mag je, als je telefoon in vliegtuigmodus staat en dus alle signalen als GSM, infrarood/bluetooth, wifi uit hebt de teleoon gebruiken als Mp3 speler. Dit kan alleen soms verschillen per vliegtuigmaatschappij, maar bij de meeste mag het wel mits deze voorwaarde. Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al zou je willen bellen, san kan dit niet omdat de afstand naar de gsm masten nogal groot is als je vliegt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar die minnetjes :)
Alle mobiele telefoon inclusief deze met een flight safe mode moeten gedurende de gehele vlucht uitgeschakeld zijn. Ik kan je dat met zekerheid zeggen als stewardess zijnde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bellen met je normale gsm op 10 km hoogte is nog niet echt mogelijk in dit tijdperk. De gsm zendt sterkere singale uit om toch een zendmast te vinden. Uiteraard lukt dat niet, maar die sterkere signalen kunnen voor storingen zorgen op het vliegtuig.

Je kan je gsm in flightmode zetten na het opstijgen, want ervoor willen de stewardessen dat alles uitgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor dat je in het vliegtuig stap in vliegtuigmodus zetten, muziek aan en telefoon in je broek. niemand die er iets van zegt en niks dat fout kan gaan!

Toegevoegd na 1 minuut:
stapt*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle bovenstaande antwoorden zijn juist: er is geen wet die het gebruik van telefoons verbiedt, elke luchtvaartmaatschappij heeft zijn eigen regeltjes, terecht of onterecht.

Het is tamelijk zinloos om te proberen te bellen als je op grote hoogte vliegt, het bereik van de telefoon is al slecht doordat je in een metalen huls zit (kooi van faraday) en de GSM antennes op de grond stralen hoofdzakelijk in een horizontaal vlak rond de antenne, niet omhoog.

Ik heb vaak met verschillende maatschappijen gevlogen en vind het leuk om met de GPS van mijn telefoon te zien waar we ons bevinden en hoe hard we vliegen.

De ene keer wordt er bijna hysterisch door de stewardess gereageerd, de andere keer vinden ze het zelf reuze interessant en maken er geen enkel probleem van.

De elektronische apparatuur die een vliegtuig gebruikt werkt trouwens op heel andere frequenties dan de GSM-signalen, bovendien zijn ze juist op het oog met mogelijke stoorsignalen goed selectief gebouwd.

Maar ja, alles wat met vliegen te maken heeft moet met dubbele zekerheid veilig zijn dus worden er regeltjes voor gemaakt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb de indruk dat op vakantie chartervluchten de passagiers meer als kinderen behandeld worden met eenvoudige (strenge) regels, terwijl op de lijnvluchten de passagiers meer volwassen behandeld worden waarbij ook meer aan eigen verantwoordelijkheid wordt overgelaten.

Als je sommige vakantiegangers tijdens zo'n charter observeert dan lijkt mij dat eigenlijk ook wel terecht. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg juist dat het eigenlijk wél zou mogen, maar dat de regels nogal wat verschillen bij diverse maatschappijen. Ook het gebruik van de GPS werd soms wel soms niet toegestaan zoals ik al aangeef. Hoewel tegenwoordig in vliegtuigen ook GPS apparatuur in de cockpit gebruikt wordt zal onderlinge beïnvloeding van GPS apparatuur niet optreden. Als je twee Tomtoms vlak naast elkaar legt werken ze allebei nog steeds even goed. De afstand tussen mijn GPS in de cabine en de antenne van de cockpitapparatuur is veel groter en heeft dus geen invloed daarop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw positiebepaling is nauwkeuriger :P
De GPS-antenne van het vliegtuig zit in de staart - tientallen meters achter de cockpit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, leuk weetje, weer wat geleerd! :-)
Bij de meeste maatschappijen zullen ze je vragen alle elektronische apparatuur helemaal uit te zetten - ook je laptop, fotocamera, PSP en zeker de mobiele telefoon.
Zou je je telefoon aanlaten, dan is de kans uitgesloten dat je dan verbinding krijgt met GSP-masten op de grond.
Wel zijn er steeds meer luchtvaartmaatschappijen die een eigen GSM-netwerkje aanbieden binnenin het toestel, zodat je als passagier met je eigen GSM kunt bellen tijdens de vlucht (er zijn dan maatregelen getroffen die moeten zorgen dat de aan boord gebruikte telefoons niet storen op de apparatuur van het vliegtuig zelf) maar daarvoor betaal je de hoofdprijs - de verbinding tussen jouw telefoon en het vliegtuig verloopt gewoon via het GSM-protocol, maar tussen vliegtuig en grond gaat het per satelliet.

Mijn tip; neem een boek mee. Die MP3's op je telefoon heb je allemaal al een keer gehoord.