Vroeger had KPN een voicemail-melder die knipperde als je een bericht op je voicemail had..

Hoe werkt deze melder eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
1.7K

Antwoorden (1)

De server van KPN stuurt een signaal naar je voicemail melder dat er een bericht is. Die doet weer op zijn beurt een circuit sluiten wat een lampje laat knipperen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je ook wat voor signaal dat is, en hoe die opgebouwd is? En of dit nog steeds gebeurt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig gebruikt kpn een voicemailbox. Dit is hetzelfde principe als die van een gsm. Hier wordt alleen geen melding gemaakt.
Of kpn die oude kasten nog ondersteunen weet ik niet.
Je hebt ook antwoordapparaten die zelf de boodschap opnemen. Deze laten een melding zien zodra er een opnamen is. Dit staat uiteraard los van de kpn.
Het signaal is gewoon een bepaalde frequentie wat niet gebruikt wordt om te bellen of internet. Het is bijna het zelfde idee als een kabelmodem. Die filtert eruit wat die moet hebben en de rest laat ie met rust.
Stel bijv ik heb een kabel en stuur er een spraak over van 20MHz. Daarna een beeld van 40 MHz. En een signaal van 100MHz om te melden dat er een voicemail is. Dit kan in een keer verzonden worden. Het juiste apparaat filtert eruit wat ie moet hebben. Natuurlijk is ieder signaal geadresseerd. De dag en nacht tariefmeter in je meterkast werkt ook zo. Om 9 uur komt er een signaal dat een relais doet schakelen wat je in de nachttarief gaat zetten.