Wat is het verschil tussen 'wi-fi' en 'internet' op je smartphone?

Bij abonnementen voor smartphones wordt gesproken over wi-fi. Een vriendin van mij heeft een smartphone met wi-fi, waarbij ze alleen een bescheiden abonnement betaalt maar geen kosten voor internet. Toch gebruikt ze thuis bepaalde internetpagina's (zoals b.v. de plaatselijke krant). Hoe zit dit?

En ik vraag me ook af of, als ik een abonnement neem met 500MB internet, ik als internet-junkie niet binnen een paar dagen aan mijn taks zit. Ik kan natuurlijk proberen om het bescheiden te houden, maar dan nog.... En zijn er ook abonnementen waarbij je een waarschuwing krijgt als je aan je limiet zit, zodat je niet tientallen euro's bovenop je maandelijkse rekening krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
9.3K

Het beste antwoord

Okee, dan nu wat echte uitgebreide kloppende technische uitleg, met respect voor de andere beantwoorders maar de plank wordt hier en daar net op de nuances wat misgeslagen. Misschien ook voor anderen die dit later nog eens lezen.

Wi-fi en internet zijn twee verschillende dingen. Je moet wel even goed het verschil weten:

- Wifi = "draadloos lokaal netwerk". Dat is precies hetzelfde als een lokaal netwerk ("Local Area Network" oftewel LAN, bekende afkorting wellicht?) met kabeltjes aan een router thuis of aan wall sockets op scholen of kantoren, behalve dat de netwerksignalen door een handig techniekje (radiogolven) een stukje door de lucht lopen in plaats van door een koperdraadje.

- Internet is een wereldwijd netwerk van computers, alles van webservers tot spelservers tot databases met informatie etc. etc.. Wereldwijd == dus NIET lokaal, maar echt wereldwijd!

Tegenwoordig wordt bijna nooit meer een thuiscomputer direct aan het internet geknoopt. Je sluit een PC, laptop, smartphone etc. aan op een Local Area Network (LAN). Dat LAN heb je beschikbaar als je gebruik maakt van een *router*. Met kabeltjes, maar als het een Wifi router is dan kan het dus ook met een draadloze netwerkverbinding.

Een beetje smartphone, en zeker de iphones, htc, blackberry etc., kan direct via de telefoonprovider (KPN of Tele2 of Vodafone etc.) het internet op. Dit is dataverkeer dat via de mobiele telefoonverbinding (3G, UMTS, HSDPA etc.) met je provider loopt, en daar betaal je voor, danwel per MB danwel per maandelijks quotum voor vaste prijs.

MAAR... Die 'beetje smartphone' ondersteunt óók wifi! In dat geval kan je smartphone verbinden met je thuisrouter (als 'ie in de buurt is) op dezelfde manier als je laptopje. Dat is meestal een véél snellere verbinding, en hij loopt dan dus gewoon via je vaste thuis-internet, en niet via de dure . De meeste ADSL en Kabel verbindingen tegenwoordig zijn praktisch oneindig voor wat 99 van de 100 mensen er mee doen.

Als er bij een abonnement wordt gesproken over Wifi, dan wordt 99% zeker bedoeld dat ze je er een telefoon bij leveren die Wifi ondersteunt. Dat heeft geen bal met het abonnement te maken maar alleen maar met de mogelijkheden van de telefoon die je erbij neemt.

Mijn vodafone mobiel internet is rijkelijk onbeperkt, en mijn KPN zakelijk abonnement ook. Ga ik over de FUP heen dan word ik 'geknepen' (max snelheid enorm omlaag) maar krijg ik geen extra kosten.

Vragen? Vraag maar raak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry mensen, ik denk dat ik te bot was aan het begin: het is niet dat andere beantwoorders het fout hebben, het is wel dat het misschien niet uitgebreid genoeg uitgelegd was om de vraag volledig te beantwoorden... :)
zondag
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartstikke duidelijke uitleg (hoewel het me door de vorige beantwoorders inderdaad ook al een stuk helderder was geworden). Nu ben ik toch nieuwsgierig hoe mijn 'draadloze internet' thuis werkt. Dat zit aangesloten op een LAN, wat een netwerk is. Is dat bijvoorbeeld de glasvezelkabel die door huizen loopt naar de straat enz.? Loopt dat LAN-netwerk dus onder het verkeer door?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen het internet dat je van je mobiele telefoon provider krijgt, 3G, UMTS, HSDPA etc., waarvoor je zo veel betaalt, dát is écht draadloos mobiel internet, daarom is dat zo duur en heb je maar een limiet van 500MB, daar moet data via hele dure zendmasten heen en weer gekletterd worden door kilometers lucht en dat is Niet Goedkoop. Jouw internet thuis is *niet* draadloos, ga maar kijken, dat komt ergens met een kabeltje uit je muur naar je modem toe. Jouw modem heeft oftewel een ingebouwd router, oftewel een netwerkkabeltje naar een losse router. Een netwerkkabel is een kabel met van die kleine doorzichtige plastic stekkertjes, die een beetje lijken op het stekkertje van je telefoonkabel maar dan iets groter. Zogenaamde UTP kabel (plaatje: http://test1labs.com/files/2011/02/1297468817-59.jpg) Jouw modem is dus verbonden met je ISP (met een kabeltje naar de muur, vanaf daar inderdaad mogelijk glasvezel naar de ISP, mogelijk ook nog koperdraad tot aal het verdeelpunt ergens in je straat). Bij je modem begint dus in feite jouw verbinding naar buiten, jouw internetverbinding. Jouw router (dus oftewel een los doosje oftewel ingebouwd in je modem) is het apparaat waar je je apparaten thuis op aansluit. Dus bijvoorbeeld je gewone PC met een zo'n netwerkkabeltje (LAN) of met Wifi (ook wel Wireless LAN, of WLAN genoemd). Je laptop meestal met Wifi (WLAN), je smartphone altijd met Wifi want daar zit gelukkig geen aansluiting voor een UTP kabel in. Maar dat is dus allemaal (W)LAN, (Wireless) Local Area Network. *Tot aan je router dus!* Dat is dus NIET wireless internet, jouw internet zelf is bekabeld vanuit je modem, ga maar kijken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmz, ik geloof dat ik je vraag niet helemaal goed had begrepen, je wist al dat het met een kabeltje je huis uit ging :) Maar daar is het dus geen LAN meer. Dat is ook logisch, want Local Area Network betekent Netwerk Op Mijn Huidige Plekje. Dus dat is in je huis over een paar meter verspreid, of bijvoorbeeld in een kantoorband door het hele kantoor heen. Als je daar buiten komt, dus bijvoorbeeld de straat in gaat zoals jij zegt, dan ga je naar het WAN (Wide Area Network), zo heet het soort netwerk dat je ISP levert. Dus vanaf jouw modem naar de ISP is niet meer je LAN verbinding maar je WAN verbinding. Vanaf jouw computer tot aan je modem (+ router) is dus nog LAN, daarna niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is goed, uiteindelijk kom je er wel. ;-) Maar je legt het goed uit, hoor. Ik zit nu te kijken naar een aanbieding op gmswebstunts.nl, met (als je doorklikt) 750 MB internet en voldoende belminuten voor 17,95 p.mnd.: http://www.gsmwebstunts.nl/goedkoopste-htc-aanbiedingen/de-goedkoopste-htc-wildfire-aanbiedingen/
Lijkt me dat ik daar prima mee uit de voeten kan. Of zou ik nog iets over het hoofd zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt prima, maar let wel op als je een datalimiet hebt wat er inderdaad gebeurt als je eroverheen gaat. Het kan flink aantikken hoor... Ikzelf luister bijv. al snel 60 tot 90 minuten webradio per dag via mij iPhone en dan zit ik alleen al daarmee al met een dag of 5 op 250 MB...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat was dus precies mijn grote vrees. Maar kennelijk kun je een app aanschaffen (vlg. antwoord 2 van Frituurvet) om in de gaten te houden hoe veel je gebruikt. Dus dan moet het toch wel te doen zijn, lijkt mij. Ik denk dat ik me wel in kan houden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je even wel opletten dat je die app alleen je mobiele dataverkeer met je provider laat meten, en niet je Wifi verkeer want dat telt niet mee natuurlijk voor de limiet van je mobiele provider (simpelweg omdat het niet via je mobiele provider loopt maar via je huis internetje :)). Ik persoonlijk zou sowieso per definitie nooit een abonnement nemen waarbij de internet kosten variabel zijn. Als je ook maar een keer per ongeluk 's nachts je webradio aan laat staan of zo kun je waarschuwingen krijgen wat je wilt maar die ga je dan missen als je slaapt, en dan ben je alsnog de pisang. Mij te veel risico. Mijn advies is dan ook om te kijken naar een abonnement met een gegarandeerd vaste prijs voor het internet. (Zoals Vodafone met z'n Zorgeloos Internet blox of KPN zakelijk, althans met die twee heb ik dan ervaring maar er zijn er vast meer.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga nog eens rondkijken - goed idee. Eens zien of dat ook voor een bescheiden prijs te vinden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kies dit als beste antwoord omdat het heel duidelijk de verschillen uitlegt tussen de twee begrippen, en wat dat in de praktijk voor de gebruiker betekent.
Maar niets ten nadele van de andere antwoorders, die ook heel nuttige uitleg gaven.
Bedankt allemaal.

Andere antwoorden (5)

wifi is internet via je eigen draadloze internet thuis of op sommige openbare locaties (bijvoorbeeld bij McDonalds).
Daar heb je dus geen eigen verbinding die je via telefoon met het internet hebt, en daarom is wifi veel goedkoper.
13 jaar geleden
Wifi wil zeggen dat je internet door gebruik te maken van een lokale draadloze internet verbinding. Dat is helemaal gratis, daar je gebruikt maakt van de ADSL o.i.d..

Een mobiel internet abonnement op je mobiel wil zeggen dat je voor een vast bedrag per maand kan internet op je mobiel, overal waar je telefoon bereikt heeft.
Sinds kort hebben de meeste aanbieders echter een limiet van bv. dus 500MB. Je kan gewoon (dmv apps of online rekening) in de gaten houden hoeveel je gebruik hebt, dus ik zal me er niet zoveel zorgen om maken.

Als je het slim aanpakt, en het grote verbruik via WIFI doet, en kleinere dingen met mobiel internet, zal je niet over de 500MB heen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wi-Fi is niet overal en altijd. Wi-Fi kun je bijna nergens meer gebruiken zonder de wachtwoord te hebben van de eigenaar. Internet is wel overal en altijd (behalve als je je bevindt in een ondergrondse plek of een speciale plek zoals midden in het bos). Internet kost geld als je geen abonnement hebt aangesloten voor 'gratis Internet'. Hier zit meestal een limit in maar bij duurdere abonnementen niet. Met een Conclusie dat het gebruik van Wi-Fi beter is voor thuis of bv. in de McDonalds. Internet is handig als je overal internet bereikbaar wilt zijn en daar ook wat geld voor overhebt.
Groet Milad Saleh
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wifi is niet altijd beschikbaar, er moet op die plek toevallig draadloos internet zijn en soms moet je een wachtwoord hebbenbij dat draadloos internet dus kan je niet altijd verbinden maar interbet bij een abonement is er altijd als je maar bereikbaar bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Hollands Nieuwe kan je niet over je limiet gaan. Je krijgt ook bericht, en kan eventueel opwaarderen.