Hoeveel duurder is mobiel bellen geworden? (zie uitleg)

Een tijdje geleden zijn de voorwaarden aangepast voor mobiel bellen. Daarbij wordt er niet meer getimed per seconde, maar per minuut. Je belminuten zijn dus sneller op. Hoeveel scheelt dit gemiddeld? Het liefste zou ik een antwoord zien met een procentuele berekening want ik heb nogal een groot abonnement.

Als ik nu met mijn iPhone 4 gebruik wil maken van de hotspot functie moet ik akkoord gaan met de 'nieuwe' algemene voorwaarden, dus ik wil wel even duidelijk weten wat me dat gaat kosten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Wat je hier schrijft, in de toelichting op je vraag, is al weer een beetje achterhaald. Het is inderdaad zo, dat sommige telefoonproviders (zoals KPN) waren overgegaan naar afrekenen per minuut. Maar er is, o.a. door het TV programma KASSA, zoveel druk uitgeoefend, dat bijna alle grote providers al weer van dat systeem zijn afgestapt, en weer per seconde afrekenen.

Er zijn nog wel mogelijkheden om per minuut af te rekenen, maar dat gebeurt alleen op uitdrukkelijke keuze van de consument, en niet (meer) via een "stiekeme" wijziging van de voorwaarden. M.a.w. als je nu nog per minuut afrekent, dan kun je daar heel makkelijk vanaf komen, of je moet daar gewoon zelf voor kiezen.

Vara KASSA rekende voor dat in minuten afrekenen, je 25 tot 75% duurder uit bent. Dat geldt natuurlijk vooral als je heel korte gesprekken voert. Hoe langer je gesprekken gemiddeld zijn, hoe minder last je hebt van afrekenen per minuut.

Je schrijft er niet bij, wie je provider is. Kijk dus in je voorwaarden, of bel de klantenservice. Het moet wel heel gek lopen, als je niet de mogelijkheid hebt om over te schakelen naar afrekenen per seconde.

Overigens speelt dit probleem niet alleen bij mobiel bellen. Ook neemt de kritiek op beheerders van parkeergarages, waar je voor 10 minuten parkeren een vol uur moet betalen. Ook daar zal het veranderen, door maatschappelijke druk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb idd mijn provider niet vermeld. Dat is Vodafone. Ze vertelden me middels de klantenservice dat de nieuwe algemene voorwaarden nog steeds de berekening per minuut voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vodafone is naar mijn weten ook overstag gegaan, door alle kritiek. Maar misschien zit je (nog) aan een abonnement vast? Dit is een berichtje van november vorig jaar. "AMSTERDAM - Telecomaanbieder Vodafone komt per 1 januari 2011 met een abonnementsvorm waarbij belkosten weer per seconde worden berekend. Het bedrijf ging eerder dit jaar helemaal over op het zogenaamde 'smart pricing', waarbij op hele minuten naar boven wordt afgerond. Naar aanleiding van een uitzending van het televisieprogramma Kassa ontstond in september ophef over de manier van afronden door Vodafone en concurrent KPN. De providers rondden gesprekken af op hele minuten naar boven. Mobiel bellen in Nederland zou daardoor dit jaar zestig procent duurder zijn geworden dan in 2009."